Sida 1 av 1
Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 05:47
av majkteh
tjena har ett ganska stort problem atm! ;/
Backade ut blien frår parkeringen och skulle dra in mot stan! kopplingen fungerade precis som vanligt men efter ett tag när jag fick rött vid ett rödljus så dog bilj*veln! tröck då in kopplingspedalen och och kände att det inte var något motstånd alls! Vad kan felet vara? när bilen är avstängd går växlarna bra men inget motstånd alls från kopplingspedalen! den är liksom "död" har kollat bromsvätskan och den ligger på samma nivå som den gjorde innan så antar att det inte är något som läcker!
Kan det vara växel lådan som brast eller vad kan jag göra för att får motstånd i kopplingspedalen?
går det att lufta något?
tacksam för hjälp!
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 05:49
av majkteh
kan även påpeka att det är en volvo v40 2.0T -01 fas 2!
inte jätte high på bilar men har ett hum om lite saker och ting
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 07:03
av gnestakalle
Nu vet jag inte om du har separat behållare för kopplingsvätska eller om den tas från bromsvätskebehållaren. Om du har en separat behållare så kan kopplingssystemet vara tomt på vätska och/eller du har en läckande kopplingscylinder, antingen huvud- eller slavcylindern.
Om du finner att det är en av cylindrarna så är det rekommenderat att du byter både huvud- och slavcylindern på en gång då det vanligtvis är så att om den ena cylindern börjat läcka så är den andra på väg.
Mvh GK
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 07:12
av majkteh
gnestakalle skrev:Nu vet jag inte om du har separat behållare för kopplingsvätska eller om den tas från bromsvätskebehållaren. Om du har en separat behållare så kan kopplingssystemet vara tomt på vätska och/eller du har en läckande kopplingscylinder, antingen huvud- eller slavcylindern.
Om du finner att det är en av cylindrarna så är det rekommenderat att du byter både huvud- och slavcylindern på en gång då det vanligtvis är så att om den ena cylindern börjat läcka så är den andra på väg.
Mvh GK
den tas från bromsvätskebehållaren! enligt serviceboken iaf! har själv inte tittat!
antar att det är dyrt att lämna in på verkstad?
och hur går man till väga själv? Det var en varningslapa som lös ((!)) = bromsvätskenivå för låg! men när jag tittade i bromsvätskebehållaren så ligger den där den ska! gör det nån skillnad om man lufta bromsarna osv?
jag kan inte ens köra bilen atm! vågar fan inte! fick köra på 3an i 3 mil :D hade tur att jag inte behövde stanna förns på parkeringsrutan :D
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 07:22
av gnestakalle
OBServera att det ibland kan vara mycket svårt att se nivån på grund av föroreningar på behållarens insida och sen är ju behållaren uppdelad i 2 sektioner så det kan vara fullt i den ena sektionen och lite vätska i den andra.
Mvh GK
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 07:28
av majkteh
gnestakalle skrev:OBServera att det ibland kan vara mycket svårt att se nivån på grund av föroreningar på behållarens insida och sen är ju behållaren uppdelad i 2 sektioner så det kan vara fullt i den ena sektionen och lite vätska i den andra.
Mvh GK
okej men om jag skulle öppna bromsvätskebehållaren och titta in ? men de jävla locket sitter så sten hårt! om jag väl får upp de och ser att de saknas bromsvätska, om jag då fyller på tror du att jag får kopplingsmotstånd då om jag?
eller det kanske redan e försent?
kanske lika bra att bogsera skiten till verkstaden
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 07:34
av gnestakalle
Troligen måste du lufta vid slavcylindern men börja med att kolla bromsvätskan och fyll på om det behövs. Prova efter eventuell påfyllning, du kan ha tur så att kopplingen åtminstone kan funka hjälpligt tills du kan få slavcylindern luftad. För att öppna locket kan du använda en polygrip med försiktighet så att du inte spräcker locket.
Mvh GK
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 07:51
av majkteh
gnestakalle skrev:Troligen måste du lufta vid slavcylindern men börja med att kolla bromsvätskan och fyll på om det behövs. Prova efter eventuell påfyllning, du kan ha tur så att kopplingen åtminstone kan funka hjälpligt tills du kan få slavcylindern luftad. För att öppna locket kan du använda en polygrip med försiktighet så att du inte spräcker locket.
Mvh GK
okej! hur luftar jag slavsylindern? antar att det sitter en oljeplugg nånstans? eller måste man riva ner hela motorn för de?
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: sön 13 nov 2011, 15:20
av gnestakalle
Det skall sitta en luftningsnippel på slavcylindern. Luftning sker genom öppning av nippeln minst ett halvt varv, trampa ner kopplingen och håll kvar den i botten varvid nippeln skruvas åt och därefter släpps kopplingspedalen upp igen. Upprepa tills det inte kommer mer luft. Som du förstår behövs med denna metod två personer, en som sitter i bilen och trampar och en som manövrerar nippeln. Finns några andra metoder som fungerar bra också, man kan öppna nippeln och ha den öppen tills det kommer regelbundna droppar av vätska eller man kan köpa mekonomens bromsluftare som man skruvar fast i stället för locket till vätskebehållaren, från locket går en slang där det i den andra änden sitter en nippel som skruvas till en ventil på ett av däcken. Av de senare nämnda metoderna rekommenderar jag droppmetoden då den ger bättre kontroll.
Mvh GK
Re: Kopplinsmotstånd = 0
Postat: ons 15 feb 2012, 12:50
av rayman
Grabben kom med sin gamla v40 och bad om hjälp, bromsfellampan lyste. Efter 15min här och 5min under huven va felet hittat, kopplingscylindern läcker. Tackar alla medlemmar för hjälpen, det är så ett forum ska fungera :D