Sida 1 av 1

Motorstrul v40 2,0t

Postat: sön 02 okt 2011, 10:30
av Mr Crowly
Hej!

Har nyss bytt topplockspackning och därefter turbo pga av vitrök från avgasröret samt förlorat kylvatten, dessa problem är lösta
och bilen gick bra till en början, möjligen aningens orkeslös men knappt märkbart, turbon kom igång vid ca 2500 varv.
Efter dessa ingrepp börjar motorlampan lysa.

Sedan efter några mil hör jag en dov smäll från motorutrymmet och bilen blev betydligt mer orkeslös, dör på tomgång dör om man gasar för mycket
mellan 1000-2500 varv efter det kommer den igång men inte alls lika pigg som den borde vara. Även när jag kopplar och släpper gasen låter det
som om jag hade en riktig rallywastegate (vilket jag inte har). Även motorlampan och DSA lampan lyser konstant.

Misstänker att det är något med vakuumslangar eller lufttillförseln som inte stämmer och ska kolla över detta.
Men vill ha mer tips då jag vill försöka kontrollera så mycket som möjligt när jag sätter igång pga av tidsbrist och att bilen
behövs för att komma till jobbet.

Tacksam för tips eller andras erfarenheter!

Re: Motorstrul v40 2,0t

Postat: sön 02 okt 2011, 17:41
av volvov402003
motorlampan lyser kolla felkoder

Re: Motorstrul v40 2,0t

Postat: sön 02 okt 2011, 19:15
av rudarmy
kolla alla bultar runt grenrör, känns som det är nåt runt i kring den el turbon

Re: Motorstrul v40 2,0t

Postat: mån 03 okt 2011, 12:49
av Mr Crowly
Tyckte jag var noga med alla bultar och packningar och slangar kring turbon när jag bytte topplockspackning och turbo, men ska ta en extra koll.
Felkoder ska jag försöka få uppkollade.
Har en fundering kring katalysatorn, bilen har snart gått 27000 mil och vad jag vet är den aldrig bytt.

Någon som tror den skulle kunna ställa till med detta om den är igensatt??