Sida 1 av 1

2 problem!!

Postat: lör 24 sep 2011, 14:11
av BgoodJohnny
Hej alla har som rubriken säger problem!!

För det första såg jag häromdagen att höger halvljuslampa var slut, åker in på ok/q8 köper en ny och ska till och sätta in den då jag ser att hela reflektorn är lös!!? provade iaf att byta lampan men den lyser inte. Jag har provat mäta mig fram om det skulle vara något elfel på vägen fram till lampan men vad jag kan förstå så funkar reläet och jag har mätt över säkringarna i motorrummet och hela vägen fram till kontakten på baksidan av strålkastaren! (ström hela vägen).
Är det någon som känner igen detta fel?? kan det vara någon av kablarna inne i strålkastarhuset som är lös eller på något sätt ojordade pga att reflektorn är lös?

Mitt andra problem är att lampan för bromskretsfel tänds under körning och då bara när jag vrider ratten åt höger!!
Jag har ännu inte hunnit titta på detta och har heller ingen aning i vilken ände jag ska börja??
Någon som känner igen detta??

Bilen är en v40 2.0t -99

Edit: läste i en äldre tråd att det kan vara ett relä inne i CEM boxen som slutat fungera och att nytt fanns att beställa på elfa?. en liten fåga dock kan du ha ström fram till strålkastaren och ändå ha ett trasigt relä eller ska det i så fall inte komma någon ström alls??

tacksam för svar

Re: 2 problem!!

Postat: lör 24 sep 2011, 18:35
av Rihs
Möjligtvis ojordat, har du spänning så är det inte relät.
Har du kollat bromsvätskenivån?

Re: 2 problem!!

Postat: lör 24 sep 2011, 18:58
av BgoodJohnny
bromsvätskan är ok.

det som ligger närmast för mig att gissa mig till är om det sitter några givare vid varje hjul?? och om de på något sätt kan bli skadade alt. att fukt eller liknande kan påverka??

Re: 2 problem!!

Postat: lör 24 sep 2011, 21:53
av juste
Jag fick också indikering om bromsfel. Det var bromsvätskenivån, fast att den inte var nere vid min-strecket så tändes lampan iallafall ibland när man svängde.

Re: 2 problem!!

Postat: lör 24 sep 2011, 23:10
av vetten
Jag skulle ha kollat om eventuellt "tandkransen" den som styr ABS:n har blivit sabbad eller gått sönder (lossnat) eller givaren. Det kan ju iofs också vara kontaktfel på givaren eller en kabel därifrån som har blivit avskavd "isoleringen" och ligger och jordar i det läge då du svänger så att det blir kortis då eller om du har tur så är det bara glapp eller oxid.

Detta är bara ett tips som jag kom att tänka på och som kanske är värt att kolla på.