Sida 1 av 1

Tändstiftsbyte.

Postat: tis 06 sep 2011, 18:19
av charta360
Det här är kanske inte specifikt för V40.
Motorn är dock B4202S.

Med nya tändstift så gick motorns tomgång efter start på ca 1200 varv efter en kanske två minuter så gick den ner till tidigre varvtal som är runt 700.
EDIT: Drygt 600 varv ligger tomgången på nu.

Är det normalt?

Skulle jag gjort något mer, tagit av batteriet för låta datorn nollställas?



(Sällan jag byter tändstift, har bytt bil lika många gånger.)

Re: Tändstiftsbyte.

Postat: tis 06 sep 2011, 21:01
av juste
11-1200rpm kall och 6-700rpm varm har jag. Så det verkar väl ok.

Re: Tändstiftsbyte.

Postat: tis 06 sep 2011, 22:07
av charta360
Tack för svaret.

Jag har fått en hel del andra funderingar.

Tändstiften är dragna till moment runt 25 nm, mer vågade jag inte dra, med tanke på mina funderingar nedan.

De gånger jag har dragit tändstift så har jag kommit till dess att tändstiftet snurrar med samma kraft.

Har tänkt att det är då packningen komprimeras. Har tänkt tanken att nu har gängan gått, för det blir litegran samma känsla men skillnaden är att en bult lossnar ganska omgående medan tändstiftet sitter fast.

I alla fall eftersom jag försökt läst lite mer om just tändstift så tror jag mig veta att det är lika viktigt att den blir fastdragen tillräckligt hårt såsom att man samtidigt inte skall dra sönder gängorna. Löst är dåligt så också för hårt.

Känner man att motståndet ökar markant när packningen är sammanpressad?

Så att då min känsla är rätt när det gäller packningen så att det inte är så att jag faktiskt dragit sönder gängorna?

Finns det något generellt man kan säga om hur hårt man kan dra tändstift innan gängorna i topplocket dras sönder, typ 30nm, 45nm eller kanske 65 nm?

(Jag har inget problem med att få dit topplock, kamrem och liknande som borde vara mer avancerat än tändstift... men tja för mig är tändstiften mer skrämmande.)