Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vippe25
#562580
Hej

Jag har en Volvo S40n T5 -04. Har fått ett problem med att bilen går på sparlåga och motorlampan lyser. Även säkringen till Altenatorn (Generator) går sönder. Det sitter en slang och en kontakt på turboröret, är det någon som vet om dom ska sitta där eller inte . För när felet uppkom så uppsökte jag en verkstad och dom såg att slangen och kontakten var urkopplad så dom satte i dom igen.

Men dom kanske ska vara urkopplad jag vet inte ?. Bilen gick längre utan dom i .

Har varit in på Både mekonomen och volvo och läst av felkoderna.

Vi tar volvos felkoder:

ECM-1300 Luftmassemätare För lågt flöde.
ECM-4000 EVAP -ventil-för låg signal
ECM-6000 A/C relä för låg signal
ECM-6400 Omställningsventil kamaxel insug-för låg signal
ECM-6410 Omställningsventil kamaxel avgas-för låg signal
ECM-6800 Turboreglerventil-för låg signal

Det är dom som är funnen aktiv.
Någon som har någon aning eller haft samma fel ?

Det som hände när det blev såhär var att jag hade varit inne på en affär och när jag kom ut och skulle åka gick bilen på halv effekt motor lampan lyste och A/C funkade inte. Åkte på mekonomen där dom läste av felkoderna och kopplade in slangen och kabeln på turboröret . Tilläga är att man måste trycka in två clips för att dra ut kabeln det var därför jag undra om dom verkligen ska sitta där.

Iallafall nollställde blev inget bättre så jag åkte och uträtta ett ärende och när jag var klar med det så kollade jag igenom säkringarna och hittade altenator säkringen som var trasig . Bytte den och bilen började gå bra igen och acn funkade.

Åkte tillbaka på mekonomen och släckte felkoderna igen. Så började resan hem på 12 mil. När det var ca 4 mil kvar så hände samma sak igen ingen ac och bilen går dåligt. Där står jag nu. Idag drog jag ur kabeln och slangen från turboröret byte säkring och nollade koderna , efter det kunde jag köra ca 1 mil innan säkringen gick igen.

Så någon som har nån ide vad det kan vara ?

Tack på förhand.

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]