Sida 1 av 1
Turbokonvertering s40-98
Postat: tis 23 aug 2011, 16:05
av WoFFe
Jag undrar om det är lätt att turbokonvertera volvo s40/v40, har hört att s40 t4 och vanliga s40 2.0l är exakt samma bara att det är en annan maskin i dom.
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: tis 23 aug 2011, 18:22
av rudarmy
Jag undrar om det är lätt att turbokonvertera volvo s40/v40
om du menar från sugis till turbo så är det bara dyrt å projekt men det går..
men du kan stoppa i en t4 motor i sugisen
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: tis 23 aug 2011, 19:57
av kebabpizza
Ska det bli en busbil för bana? Annars lär det bli problem vid nästa besök hos SBP (eller motsvarande) eller vid en flygande besiktning.
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: ons 24 aug 2011, 18:58
av WoFFe
jag menar att s40 2.0l har exakt samma konstruktion på karossen som s40 t4.
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: ons 24 aug 2011, 19:46
av Mupphack
Sökte lite på det, och på nästan alla ställen stod det att det var samma chassie, dock hade någon skrivit att det var hårdare dämpare på T4an men vet ej om det stämmer.
Förövrigt så skulle jag tro att du nog får byta ut växellådan också då du har en M5P Renault låda i din.
Sen så kan man väl regga den som turbo vad jag hört? Om finns det sug- och turbomotorer på en bilmodell så ska det ju gå att regga sugisen som turbo eller?
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: ons 24 aug 2011, 20:32
av WoFFe
Kan ju alltid testa, annars så är det bara att byta tillbaka. Men vilken låda passar t4an?
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: ons 24 aug 2011, 20:42
av kebabpizza
Avgasreglerna gör att ett byte till en annan typ av motor i en 93:a och nyare är i princip omöjligt (för att inte tala om turbokonverting), om bilen inte går som ombyggt fordon. Läs på SFRO's sida som jag länkande till tidigare.
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: ons 24 aug 2011, 21:22
av WoFFe
Finns en vacker sak som heter katalysator :D
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: tor 25 aug 2011, 08:34
av MechaniX
WoFFe skrev:Finns en vacker sak som heter katalysator :D
Vilket regelverket skiter fullständigt i, om du inte byter så pass mycket saker på bilen att den går som "ombyggt fordon".. Spelar ingen roll om allt passar, funkar perfekt och det är renare än alpluft i avgasröret, reglerna är sådana, tyvärr.
Re: Turbokonvertering s40-98
Postat: tor 25 aug 2011, 23:37
av Kojje
Lägg ner det,denna har fråga har varit uppe på så många forum med samma svar och i sista änden blir det billigare och enklare att byta upp sig till en turbo bil det är ju lite mer än att kasta på en turbo som skall göras för det skall lira bra.