Spikningar, 2.0 ej turbo, v40.
Postat: fre 12 aug 2011, 00:50
Ursäkta röran som blir när skriver.
Bilen är en V40, 2 litersmotorn ej turbo, 1997.
Motorn låter normalt när man varvar upp den och bilen står still. Men vid acceleration så kommer det ett annat ljud, jag kan omöjligen beskriva det och hittar inget ute på nätet heller.
Jag hade reagerat litegrann på det tidigare, men inte tänkt på det så mycket. Bilen är ny för min del så är inte så bekant med den. Men en kompis funderade om grenröret och packningen.
Bilen svarar bra på gas, även vid högre varvtal, ljudbilden förändras inte beroende på vilket varvtal jag gasar ifrån. Det är inga avgassmällar när man släpper på gasen, oavsett läge koppling bär man släpper gasen. Bilen accelerarar jämnt och fint.
Bränsleförbrukningen har vid en mätning varit onormalt hög, 9.8l mot normala 7.x vid 110 kmh, detta under en ströcka på 2 mil, på 2 mil har den tidigare stabiliserat sig mot 7.3 - 7.5.
(Jag känner igen det från en tidigare bil då som jag bytte grenrörspackningar på och ljudet försvann.
Det är inte riktigt 'avgasmuller' utan mindre tickningar/småspikningar, tidigare bilen hade en felmonterad grensrörspackning och jag tror då att eventuellt kan samma ljud komma fram om grenrörspackningarna blivit dåliga på min v40. Den gången var ljudet framträdande vid acceleration, gaspådrag när man körde.)
Ja, det är mycket tro.
Men i väntan att jag byter grenrörspackningar, vad kan jag söka efter för annat fel?
(Kan inte längre avgöra om hur en motor spikar... säkert tio år sedan jag hörde det, men min minnesbild stämmer inte riktigt med nuvarande ljud.)
Om det nu är spikar som jag hör, borde inte knacksensorn reagera då?
Om knacksensor nu är trasig, indikeras det inte med någon motorfelsymbol på instrument brädan?
Tillägg:
Var ut och kollade på tändstiften, den tanken slog mig nyss.
De ser mer ut mot att de är överhettade, någonstanns mellan normal och överhettade om man jämför med bilder i Haynes böckerna.
Så antagligen är det spikningar jag hör kanske.
Var är lämpligt med att börja med att kontrollera, förutem ev diagnosverktyg på verkstad senare.
Bilen är en V40, 2 litersmotorn ej turbo, 1997.
Motorn låter normalt när man varvar upp den och bilen står still. Men vid acceleration så kommer det ett annat ljud, jag kan omöjligen beskriva det och hittar inget ute på nätet heller.
Jag hade reagerat litegrann på det tidigare, men inte tänkt på det så mycket. Bilen är ny för min del så är inte så bekant med den. Men en kompis funderade om grenröret och packningen.
Bilen svarar bra på gas, även vid högre varvtal, ljudbilden förändras inte beroende på vilket varvtal jag gasar ifrån. Det är inga avgassmällar när man släpper på gasen, oavsett läge koppling bär man släpper gasen. Bilen accelerarar jämnt och fint.
Bränsleförbrukningen har vid en mätning varit onormalt hög, 9.8l mot normala 7.x vid 110 kmh, detta under en ströcka på 2 mil, på 2 mil har den tidigare stabiliserat sig mot 7.3 - 7.5.
(Jag känner igen det från en tidigare bil då som jag bytte grenrörspackningar på och ljudet försvann.
Det är inte riktigt 'avgasmuller' utan mindre tickningar/småspikningar, tidigare bilen hade en felmonterad grensrörspackning och jag tror då att eventuellt kan samma ljud komma fram om grenrörspackningarna blivit dåliga på min v40. Den gången var ljudet framträdande vid acceleration, gaspådrag när man körde.)
Ja, det är mycket tro.
Men i väntan att jag byter grenrörspackningar, vad kan jag söka efter för annat fel?
(Kan inte längre avgöra om hur en motor spikar... säkert tio år sedan jag hörde det, men min minnesbild stämmer inte riktigt med nuvarande ljud.)
Om det nu är spikar som jag hör, borde inte knacksensorn reagera då?
Om knacksensor nu är trasig, indikeras det inte med någon motorfelsymbol på instrument brädan?
Tillägg:
Var ut och kollade på tändstiften, den tanken slog mig nyss.
De ser mer ut mot att de är överhettade, någonstanns mellan normal och överhettade om man jämför med bilder i Haynes böckerna.
Så antagligen är det spikningar jag hör kanske.
Var är lämpligt med att börja med att kontrollera, förutem ev diagnosverktyg på verkstad senare.