Sida 1 av 1

Spikningar, 2.0 ej turbo, v40.

Postat: fre 12 aug 2011, 00:50
av charta360
Ursäkta röran som blir när skriver.

Bilen är en V40, 2 litersmotorn ej turbo, 1997.

Motorn låter normalt när man varvar upp den och bilen står still. Men vid acceleration så kommer det ett annat ljud, jag kan omöjligen beskriva det och hittar inget ute på nätet heller.

Jag hade reagerat litegrann på det tidigare, men inte tänkt på det så mycket. Bilen är ny för min del så är inte så bekant med den. Men en kompis funderade om grenröret och packningen.

Bilen svarar bra på gas, även vid högre varvtal, ljudbilden förändras inte beroende på vilket varvtal jag gasar ifrån. Det är inga avgassmällar när man släpper på gasen, oavsett läge koppling bär man släpper gasen. Bilen accelerarar jämnt och fint.

Bränsleförbrukningen har vid en mätning varit onormalt hög, 9.8l mot normala 7.x vid 110 kmh, detta under en ströcka på 2 mil, på 2 mil har den tidigare stabiliserat sig mot 7.3 - 7.5.

(Jag känner igen det från en tidigare bil då som jag bytte grenrörspackningar på och ljudet försvann.
Det är inte riktigt 'avgasmuller' utan mindre tickningar/småspikningar, tidigare bilen hade en felmonterad grensrörspackning och jag tror då att eventuellt kan samma ljud komma fram om grenrörspackningarna blivit dåliga på min v40. Den gången var ljudet framträdande vid acceleration, gaspådrag när man körde.)

Ja, det är mycket tro.

Men i väntan att jag byter grenrörspackningar, vad kan jag söka efter för annat fel?

(Kan inte längre avgöra om hur en motor spikar... säkert tio år sedan jag hörde det, men min minnesbild stämmer inte riktigt med nuvarande ljud.)
Om det nu är spikar som jag hör, borde inte knacksensorn reagera då?
Om knacksensor nu är trasig, indikeras det inte med någon motorfelsymbol på instrument brädan?



Tillägg:

Var ut och kollade på tändstiften, den tanken slog mig nyss.
De ser mer ut mot att de är överhettade, någonstanns mellan normal och överhettade om man jämför med bilder i Haynes böckerna.

Så antagligen är det spikningar jag hör kanske.

Var är lämpligt med att börja med att kontrollera, förutem ev diagnosverktyg på verkstad senare.

Re: Spikningar, 2.0 ej turbo, v40.

Postat: fre 12 aug 2011, 08:01
av vetten
Var tankar du? Jag har under sommaren märkt att min Toyota vill spika lite när jag har tankat på Jet, spikljudet försvann när jag fyllde i lite "oktanbooster" har efter det fyllt 20l en gång till på Jet och samma ljud är tillbaks igen.
Vet inte vad dom kör för soppa nu på Jet för det har aldrig varit så tidigare men det borde ju vara samma skit som dom har på Statoil eftersom dom numera äger Jet eller är det så att det är den ökade etanolinblandningen som ställer till det. På våran V40 2,0SE har jag inte hört något misstänkt ljud men man blir lite tveksam.

Jag har allafall beslutat att inte tanka på Jet i fortsättningen utan gå över till OK istället.

Re: Spikningar, 2.0 ej turbo, v40.

Postat: fre 12 aug 2011, 08:19
av charta360
Jag kanske skall pröva med 98. Har tankat på två olika tankar de senaste veckan. Uppsala och nånstanns i Dalarna.

Re: Spikningar, 2.0 ej turbo, v40.

Postat: fre 12 aug 2011, 15:42
av charta360
Ingen felkod vid diagnos.

Mekanikern som körde in bilen i verkstaden hörde inget konstigt.

Hittade en brusten vakumslang vid gasspjället, antar att det är till EGR ventilen, fast jag har inte märkt någon skillnad än. Får hålla koll på oljenivån kanske.

Känner lätta puffar mot handflatan om jag placerar den vid nederkant av värmeskölden ovanför avgasgrenröret.
Så, tja, jag är kanske nojjig angående spikarna. Så jag återkommer och uppdaterar min fråga när jag bytt packningar till grenröret. Min tanke återgår till att jag hör tändstiftens normala puffar.

Vill någon annan dela med sig av en tanke så gör gärna det. :)

Re: Spikningar, 2.0 ej turbo, v40.

Postat: lör 13 aug 2011, 00:17
av vetten
Spikningar som man upplever att det är kan ju också bero på ett litet läckage i grenrörspackningen och som man tror är spikningar eftersom det kan låta rätt lika så det är lätt att bli lite lurad där ?:-/

Sen om man som i min 480 har en "fördelardosa" så kan det också bero på att det antagligen är en spricka i locket eller att mittenkolet är nernött och som jag tror det är på min nu och ska kolla och byta oavsett imorrn och eftersom jag tycker att den spikar ibland men, jag vet att den inte gör det bara för att jag vet varifrån det låter när den verkligen ev. skulle "spika" utan det som jag tror nu kommer just från fördelaren.

Återkommer om jag har rätt eller fel och det oavsett bara för att vi ska ha och få lite hjälp här :-)-)