Sida 1 av 1
Abs strömförsörjning huvudenhet
Postat: mån 20 jun 2011, 13:10
av Igzie
Hej!
Abs+bromslampan lyser.
Var på verkstan och läste ut att det var "strömförsörjning huvudenhet".
Jag har dock mätt i kontakten vid huvudenheten. Där finns ström. Fick typ 11,3 volt på nån 7 på nån osv ner till 2v och lägre på vissa.
Betyder det att det är huvudenheten som må bytas? Eller kan det vara strömförsörjningen ändå på nåt sätt?
Tacksam för svar och idéer!
Re: Abs strömförsörjning huvudenhet
Postat: mån 20 jun 2011, 22:44
av jonsson84
jag hade samma fel på min v40 när jag köpte den för en månad sedan. hade samma felkod och mätte i kontakten och hade typ 10volt på två grövre röda kablar. jag tog ner hela kablaget under kylaren och den röda grova plusskabeln var skarvad 2 gånger och en massa ärg. jag bytte ut det som var dåligt och slog på tändningen och lamporna slocknade :D värt att kolla iaf lycka till
Re: Abs strömförsörjning huvudenhet
Postat: tis 21 jun 2011, 13:27
av Kjelleman57
Som sagt var korroderade och ärgade kontaktdon och i vissa fall kablar som dragit i sig fukt är en alltför vanlig felkälla till många konstiga fel med motorstyrning ABS m.m. Man bör nog alltid noga kolla alla anslutningar och kablar med resistansmätning, spänningsmätning och förekomsten av dålig kontakt innan man börjar att byta komponenter som kanske är hela. Som exempel kan nämnas att en kabel kan ha 12V när man mäter men under belastning sjunker till noll eller nära noll vilket kan vara lurigt. Glöm för all del inte jordningen den kan också falera på samma sätt.
mvh
Kjelleman57
Re: Abs strömförsörjning huvudenhet
Postat: tis 21 jun 2011, 21:28
av Uninium
Som skrivits så brukar det vara röda under kylaren som är boven.Har även läst att nån lyckats få in vatten i abs enheten på nån konstig väg.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk
Re: Abs strömförsörjning huvudenhet
Postat: tis 21 jun 2011, 23:11
av jonsson84
innan jag hittade felet på min så mätte jag 10-11v i kontakten med multimeter och när jag satt en testmejsel på plusskabeln samtidigt fick jag 0V kolla det
Re: Abs strömförsörjning huvudenhet
Postat: tor 30 jun 2011, 23:39
av Igzie
Så här har det utvecklats. Jag startade bilen och fick då 13,5v och hade jord. Då chansade jag på att det var ok och att det kunde vara huvudenheten. Köpte en på skroten för 1500 och bytte. Luftade systemet enl. Haynesboken. Lamporna lyser dock än!
Sen hade jag ett fenomen där jag hade 12,97v vid batteriet då bilen var igång och när jag sen mätte vid Abs kontakten så hade jag 5,5v som sen långsamt steg under ett antal minuter, hur hänger det ihop?
Imorgon ger jag upp och lämnar in på Volvo tror jag.
Eller vågar man klippa de röda vid kontakten och bara dra nya direkt från batteriet?
Kan tillägga att jag rengjort batteriets jord och båda batterianslutningarna.