Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marer878
#37814
Hallå!

Ska köpa en V40 2,0T -00. Som det är idag så är bilen sänkt och det sitter 17" Arcadia-fälgar på bilen. När man gör fullt rattutslag så slår däcken i och jag tänker därför höja upp bilen igen.

Kommer jag komma undan problemet att däcken slår emot då eller är det storleken på fälgen som är problemet? Tacksam för svar omgående då jag måste besluta mig för om jag ska ha bilen eller inte.
Användarvisningsbild
av G-kraft
#37946
marer878 skrev:Hallå!

Ska köpa en V40 2,0T -00. Som det är idag så är bilen sänkt och det sitter 17" Arcadia-fälgar på bilen. När man gör fullt rattutslag så slår däcken i och jag tänker därför höja upp bilen igen.

Kommer jag komma undan problemet att däcken slår emot då eller är det storleken på fälgen som är problemet? Tacksam för svar omgående då jag måste besluta mig för om jag ska ha bilen eller inte.
Det kan vara så att just de fälgarna är lite för stora för hjulhuset, står angivet på bilens reg:bevis vilken dimension på däck som används till bilen, samt man kan nog köpa spacers eller styrutslags begränsare som motverkar så att fälgen slår i när man svänger, ca 595:- hos volvo...eller så kan det vara för att bilen är sänkt, kanske för mycket som gör att de slår i, för att jag har sett en hel del v70, som har 17,,,,,ska inte vara problem, men kolla upp det hos volvo också och hör vad de säger,,,,har ägaren till bilen , de gamla sänkning satserna kvar !?
av marer878
#37987
Jo sänkningen sitter på bilen nu, sen har han kvar de gamla fjädrarna som jag ska byta tillbaka till när jag köpt den.

Profilen på däcken som sitter där nu är 215/45-17 och vad jag förstått är det lite på gränsen, 215/40-17 hade väl varit att föredra. Egentligen hade jag klarat mig bra med 16"!!

Det jag kan läsa på reg beviset, hur kan jag omvandla det då till tex 16" eller 17"? Såhär står det idag: 195/55 R15 85V
av Kojje
#38025
17" och 40 profil är det som gäller med sänkning.
av marer878
#38039
tror du att det kan funka med 45? idag är ju bilen som sagt sänkt och tar i litegrann vid fullt rattutslag. jag tänker höja den men kommer kanske inte undan att det tar i?
av Kojje
#38071
marer878 skrev:tror du att det kan funka med 45? idag är ju bilen som sagt sänkt och tar i litegrann vid fullt rattutslag. jag tänker höja den men kommer kanske inte undan att det tar i?
om du "höjer" den och kör med 17" kommer bilen se skitdum ut typ XC40 jag kör med 16" och 45 profil och bara det att jag gick ner i profil gjorde att jag fick sänka bilen såg heltokigt ut sälj fäljarna annars och köp ett par 16" och kör med 50 profil så funkar det fint på en icke sänkt x40.

För att svara på frågan så komer det ej att ta i om det inte är så att du har för breda fälgar/däck....
av marer878
#38118
xc40 låter ju sådär =), tror helt enkelt jag får testa och se. lutar väl åt att jag kör en säsong och byter till 16" nästa vår. får med ett par 16" crater fälgar och de duger ju.. tack för svaret!
av Dennisnordqvist
#46958
Hej


Jag har 205 40 på minna däck och 17 tums fälgar..

Funkar skit bra..

kör du större tar den i.

gjorde för mig iaf
av CTS
#50612
jag åker med 215/45-17 samt H/R sänkning . funkar fin fint .
av Kojje
#50670
CTS skrev:jag åker med 215/45-17 samt H/R sänkning . funkar fin fint .
Då har du tur i 99% av fallen så tar det i.

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/