V40 T4:a -03 Motorn knackar
Postat: tis 05 apr 2011, 13:04
Hejsan,
Info om bilen:
V40 T4 -03, chippad för ca: 2000 mil sedan, har gått 17500 mil. Har haft problem med misständningar på cylinder 3 (eller 4, kommer ej ihåg nu), dock endast vid kallstart men märkbart då den gick på 3 cylindrar de första 30 sekunderna. Är i princip helt borta efter att jag bytt tändspolar, endast vid kallstart som problemet uppstår och då så milt att man inte märker detta (motorlampan tänds men ingen märkbar effekt). Misstänker att problemet med misständningar vid kallstart är relaterat till chippningen.
Problemet:
Som ämnet skvallrar om så knackar motorn. Detta fel uppstod när det blivit lite bar asfalt och det äntligen gick att dra på lite. Mer detaljerat så gick det till på följande vis:
Ganska kraftigt gaspådrag på 4:an, passerade ~5000 varv och motorn tappade kraft tills den passerade ~6000 varv, min första tanke var att ESP:n gått in men lampan tändes aldrig. Tog ner farten och repeterade samma moment och vid ~5000 varv tappade motorn kraft igen och återfick den vid ~6000 varv (igen, ingen ESP). Släppte av på gasen igen och då hördes ett distinkt knackande från motorn. Som tur var så var jag i princip hemma så rullade in på parkeringen och där har den stått sedan dess. Känslan när den tappade kraft var exakt samma som när ESP:n går in, därför det var min första tanke (dock osannolikt på bar/torr asfalt).
Åtgärder hittills:
Har startat motorn vid ett senare tillfälle för att med hjälp av en kunnig kamrat felsöka, han menade att det iaf. inte var vevhuslagret (han har visst hört hur det låter förut). Det enda vi kunde tänka oss annat är ett ramlager? Låter det rimligt? Några förslag på var man ska börja felsöka?
Planerade åtgärder:
Planen är att rulla in den i garaget och kontrollera stiften (bara för säkerhetsskull) och plocka bort generatorremmen (mindre troligt att felet ligger där då knackandet är ganska lågfrekvent) för att utesluta det. Något annat som man borde kolla? Blir väl att slita ut motorn men kan ju vara roligt att veta ungefär vart det landar prismässigt.
Alla förslag/kommentarer är välkomna! Tackar på förhand!
MVH,
Simon
Info om bilen:
V40 T4 -03, chippad för ca: 2000 mil sedan, har gått 17500 mil. Har haft problem med misständningar på cylinder 3 (eller 4, kommer ej ihåg nu), dock endast vid kallstart men märkbart då den gick på 3 cylindrar de första 30 sekunderna. Är i princip helt borta efter att jag bytt tändspolar, endast vid kallstart som problemet uppstår och då så milt att man inte märker detta (motorlampan tänds men ingen märkbar effekt). Misstänker att problemet med misständningar vid kallstart är relaterat till chippningen.
Problemet:
Som ämnet skvallrar om så knackar motorn. Detta fel uppstod när det blivit lite bar asfalt och det äntligen gick att dra på lite. Mer detaljerat så gick det till på följande vis:
Ganska kraftigt gaspådrag på 4:an, passerade ~5000 varv och motorn tappade kraft tills den passerade ~6000 varv, min första tanke var att ESP:n gått in men lampan tändes aldrig. Tog ner farten och repeterade samma moment och vid ~5000 varv tappade motorn kraft igen och återfick den vid ~6000 varv (igen, ingen ESP). Släppte av på gasen igen och då hördes ett distinkt knackande från motorn. Som tur var så var jag i princip hemma så rullade in på parkeringen och där har den stått sedan dess. Känslan när den tappade kraft var exakt samma som när ESP:n går in, därför det var min första tanke (dock osannolikt på bar/torr asfalt).
Åtgärder hittills:
Har startat motorn vid ett senare tillfälle för att med hjälp av en kunnig kamrat felsöka, han menade att det iaf. inte var vevhuslagret (han har visst hört hur det låter förut). Det enda vi kunde tänka oss annat är ett ramlager? Låter det rimligt? Några förslag på var man ska börja felsöka?
Planerade åtgärder:
Planen är att rulla in den i garaget och kontrollera stiften (bara för säkerhetsskull) och plocka bort generatorremmen (mindre troligt att felet ligger där då knackandet är ganska lågfrekvent) för att utesluta det. Något annat som man borde kolla? Blir väl att slita ut motorn men kan ju vara roligt att veta ungefär vart det landar prismässigt.
Alla förslag/kommentarer är välkomna! Tackar på förhand!
MVH,
Simon