Sida 1 av 1

Oljeläckage motor V40 2.0T -01

Postat: mån 28 feb 2011, 20:34
av metalHJ
Hallå!

Som rubriken lyder har jag läckage av motorolja och efter att ha lurat besiktningsmännen 2 ggr på raken så känns det som att jag bör ta tag i problemet... Sist så var det uppenbart att jag hade putsat rent oljetråget strax innan besiktning, då det bara på vägen till besiktningen hade börjat tränga ut olja.

Är även insnöad på att byta motor helt och hållet, då jag tror att det läcker olja på mer än ett ställe. Under några månader är hela underdelen av motor samt bitar av framvagnen insmorda i motorolja. Värt att nämna var att jag i december plockade dän IC slangen och tömde säkert närmare en halvliter oljeblandat kondensvatten efter att jag haft problem med isproppar. Och vart all denna sörja kom ifrån vet jag inte!

Har väldigt svårt att bedöma vart oljan kommer ifrån, då det snabbt sprider sig över större ytor. Vart finns det kända läckage på 2.0T (B4204T3)? Vill försöka göra en bedömning om det är lönt att riva med min nuvarande motor på snart 28000 mil, eller om jag ska försöka komma över en fräsch ersättningsmotor från skroten med lägre miltal. Har hittat motorer för allt mellan 5-10.000 kr. i bra skick med låga miltal.

Känner mig inte riktigt manad att klyva en hel motor, har dock jobbat med topplock förr. Men längre än så vet jag inte om jag vill/kan sträcka mig, både tidsmässigt och verktygsmässigt.

Tacksam för tips!

Re: Oljeläckage motor V40 2.0T -01

Postat: mån 28 feb 2011, 20:42
av DTJ
Ett känt ställe är oljereturröret från turbon, anslutningen till oljetråget.

Re: Oljeläckage motor V40 2.0T -01

Postat: mån 28 feb 2011, 21:23
av metalHJ
Är det något som går att täta utan att plocka ner motorn? Nu när du nämner det har jag för mig att besiktningsmannen nämnde detta också...

Re: Oljeläckage motor V40 2.0T -01

Postat: mån 28 feb 2011, 21:31
av DTJ
Har bytt tätningar på min, samma årsmodell samma motor.
Ganska trångt och jävligt. långa torxbits rekommenderas.

Re: Oljeläckage motor V40 2.0T -01

Postat: mån 28 feb 2011, 21:56
av metalHJ
Vad är det för typ av tätning? O-ring?

Jag vet vilket rör du syftar på, och har kollat på detta ett antal ggr. har bara inte riktigt förstått hur det är fäst i tråget? Är det bara instucket mot en o-ring?

Re: Oljeläckage motor V40 2.0T -01

Postat: mån 28 feb 2011, 22:05
av DTJ
Mja ingen O-ring direkt, en platt tätningsring som man trär på röret och väl insmort trycker in i tråget.
// DTJ

Re: Oljeläckage motor V40 2.0T -01

Postat: tis 01 mar 2011, 10:16
av metalHJ
Jag tackar för svar DTJ :-)-) jag är med på banan hur det är tänkt! Får ta en sväng till Volvo och köpa en sån tätning...

Några andra som har fler ideér på eventuella källor till läckage?

Re: Oljeläckage motor V40 2.0T -01

Postat: tis 01 mar 2011, 17:41
av DTJ
Köp den övre packningen också, du måste ta bort röret.