Oljeläckage motor V40 2.0T -01
Postat: mån 28 feb 2011, 20:34
Hallå!
Som rubriken lyder har jag läckage av motorolja och efter att ha lurat besiktningsmännen 2 ggr på raken så känns det som att jag bör ta tag i problemet... Sist så var det uppenbart att jag hade putsat rent oljetråget strax innan besiktning, då det bara på vägen till besiktningen hade börjat tränga ut olja.
Är även insnöad på att byta motor helt och hållet, då jag tror att det läcker olja på mer än ett ställe. Under några månader är hela underdelen av motor samt bitar av framvagnen insmorda i motorolja. Värt att nämna var att jag i december plockade dän IC slangen och tömde säkert närmare en halvliter oljeblandat kondensvatten efter att jag haft problem med isproppar. Och vart all denna sörja kom ifrån vet jag inte!
Har väldigt svårt att bedöma vart oljan kommer ifrån, då det snabbt sprider sig över större ytor. Vart finns det kända läckage på 2.0T (B4204T3)? Vill försöka göra en bedömning om det är lönt att riva med min nuvarande motor på snart 28000 mil, eller om jag ska försöka komma över en fräsch ersättningsmotor från skroten med lägre miltal. Har hittat motorer för allt mellan 5-10.000 kr. i bra skick med låga miltal.
Känner mig inte riktigt manad att klyva en hel motor, har dock jobbat med topplock förr. Men längre än så vet jag inte om jag vill/kan sträcka mig, både tidsmässigt och verktygsmässigt.
Tacksam för tips!
Som rubriken lyder har jag läckage av motorolja och efter att ha lurat besiktningsmännen 2 ggr på raken så känns det som att jag bör ta tag i problemet... Sist så var det uppenbart att jag hade putsat rent oljetråget strax innan besiktning, då det bara på vägen till besiktningen hade börjat tränga ut olja.
Är även insnöad på att byta motor helt och hållet, då jag tror att det läcker olja på mer än ett ställe. Under några månader är hela underdelen av motor samt bitar av framvagnen insmorda i motorolja. Värt att nämna var att jag i december plockade dän IC slangen och tömde säkert närmare en halvliter oljeblandat kondensvatten efter att jag haft problem med isproppar. Och vart all denna sörja kom ifrån vet jag inte!
Har väldigt svårt att bedöma vart oljan kommer ifrån, då det snabbt sprider sig över större ytor. Vart finns det kända läckage på 2.0T (B4204T3)? Vill försöka göra en bedömning om det är lönt att riva med min nuvarande motor på snart 28000 mil, eller om jag ska försöka komma över en fräsch ersättningsmotor från skroten med lägre miltal. Har hittat motorer för allt mellan 5-10.000 kr. i bra skick med låga miltal.
Känner mig inte riktigt manad att klyva en hel motor, har dock jobbat med topplock förr. Men längre än så vet jag inte om jag vill/kan sträcka mig, både tidsmässigt och verktygsmässigt.
Tacksam för tips!