Sida 1 av 1

Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: fre 25 feb 2011, 16:45
av olof102
Hej,
märkte igår när jag trampade fullt på 5:an att varvtalet börja pendla mellan 3-4 tusen varv utan att farten ökade (motorvägsfart).
Jag förstod ju då självklart att det är kopplingen som är på gång. Grejen är den att jag kör en steg 2 chippad 2,0t, S40 -00:a, så jag tänkte när man ändå har nere lådan kanske det är lika bra att klämma dit en kraftigare koppling.

Kom på att jag läst att T4:ans koppling även passar 2,0t bolt-on. Stämmer detta?

Är det någon som köpt kopplingskit från skruvat.se? Är det Sachs dom säljer?

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: fre 25 feb 2011, 20:21
av rudarmy
passar bolt on å det är helt rätt å ta T4ans! finns beggade(blocket,x40nordic) för en billig peng lamell o tryckplatta.
2.0t kopplingen är nåt som måste bytas tids nog vid trim
förvånad att min hållt såpass snart ett år! steg 4 på min 2.0T-99

mvh bengt

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: fre 25 feb 2011, 21:03
av JE Jr
Om det droppar olja under skarven vxllåda/motor så byt vevaxeltätning också, eller kanske lika bra att göra det ändå när du ändå har allt nere... Det är ett standardproblem...

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: lör 26 feb 2011, 14:16
av olof102
Har nu konstaterat att koppling slirar bara i början av färden. När man kört ett par kilometer och kopplingen fått slira till ett par gånger fungerar den som vanligt.

Min teori är att det vevaxeltätningen läcker och att olja rinner ner och lägger sig på lamellen under tiden bilen inte körs.
När kopplingen då slirat till ett par gånger har oljan bränts bort och kopplingen fungerar som vanligt.

Hur låter det? Är det lönt att sätta tillbaka samma lamell och tryckplatta när man ändå har lådan nere? Bilen har precis rullat 14000 mil.

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: lör 26 feb 2011, 14:46
av klacken
Jag skulle inte sätta dit samma lamell.

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: sön 27 feb 2011, 16:43
av olof102
2,0t kopplingen är 228mm i diametern medans T4 kopplingen är 240mm, säker på att den passar bolt-on?

Måste man inte göra om svänghjulet?

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: tor 07 apr 2011, 16:04
av rudarmy
har två frågor:
vevaxeltätning sitter det nån sån på s40 2.0t?
å isf finns det nåt annat namn för vevaxeltätningen?

mvh bengt

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: ons 13 apr 2011, 22:43
av JE Jr
Vevaxeltätning sitter på alla bilar. Vet inte omden kan heta nåt annat? Går du in på Volvo lär de kunna hjälpa dig att få rätt detalj eftersom det är ett standardfel på 4/5-cyl motorer från 850 och framåt.

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: tor 14 apr 2011, 07:48
av rudarmy
tack för svaret..
vevaxeltätning sitter det nån sån på s40 2.0t?
å isf finns det nåt annat namn för vevaxeltätningen?
kollat upp själv: vevaxeltätningen och packbox är samma sak
sitter ett bakom svänghjulet och ett på kamaxelsidan!

mvh bengt

Re: Kopplingen slirar vid fullgas

Postat: tor 14 apr 2011, 18:56
av olof102
rudarmy skrev:tack för svaret..
vevaxeltätning sitter det nån sån på s40 2.0t?
å isf finns det nåt annat namn för vevaxeltätningen?
kollat upp själv: vevaxeltätningen och packbox är samma sak
sitter ett bakom svänghjulet och ett på kamaxelsidan!

mvh bengt
Vevaxeltätning är precis som det låter en tätning mellan vevaxeln och motorblocket i form av en packbox. Den förhindrar oljan från att rinna ut från vevhuset, och det sitter i regel en på vardera sida av vevaxeln där den sticker ut genom blocket.