Läckage vid urtrampningsgaffeln?
Postat: sön 06 feb 2011, 19:29
Har letat runt men blir inte riktigt klok på de svar jag hittar så jag försöker mig på att ställa en egen fråga.
Dammasken som sitter runt urtrampningsgaffeln, alltså inte den änden som sitter i slavcylindern utan den som sitter i vevhuset (?) är sprucken och det ser ut som det skulle tränga upp olja ur den men frågan är ju om det ska vara olja under den?
Jag är som ni märker, helt novis, men man måste ju börja nån gång :)
Jag uppmärksammade problemet första gången då det luktade bränd olja inne i bilen vid körning, även utanför när jag hade stannat och genom att det fanns en liten pöl med olja under bilen då den stått en stund.
När jag nu provat att köra lite med igen "slirar" den på växlarna, dvs varvet går upp vid gaspådrag men hastigheten hinner inte med på samma sätt som den borde göra - 4000 rpm och 20 km/h på 4:an tex. Gasar jag långsamt inträffar det dock inget "slir" utan då beter sig bilen som vanligt.
Så nu är frågan om det är olja som pyser upp underifrån eller om det är en läcka som uppstått någon annanstans och att olja på så vis trängt in genom den trasiga lamellen vid urtrampningsgaffeln och ställt till det.
Bilen är en s40 med 2.0 litersmotorn utan turbo av -96 års modell.

Dammasken som sitter runt urtrampningsgaffeln, alltså inte den änden som sitter i slavcylindern utan den som sitter i vevhuset (?) är sprucken och det ser ut som det skulle tränga upp olja ur den men frågan är ju om det ska vara olja under den?
Jag är som ni märker, helt novis, men man måste ju börja nån gång :)
Jag uppmärksammade problemet första gången då det luktade bränd olja inne i bilen vid körning, även utanför när jag hade stannat och genom att det fanns en liten pöl med olja under bilen då den stått en stund.
När jag nu provat att köra lite med igen "slirar" den på växlarna, dvs varvet går upp vid gaspådrag men hastigheten hinner inte med på samma sätt som den borde göra - 4000 rpm och 20 km/h på 4:an tex. Gasar jag långsamt inträffar det dock inget "slir" utan då beter sig bilen som vanligt.
Så nu är frågan om det är olja som pyser upp underifrån eller om det är en läcka som uppstått någon annanstans och att olja på så vis trängt in genom den trasiga lamellen vid urtrampningsgaffeln och ställt till det.
Bilen är en s40 med 2.0 litersmotorn utan turbo av -96 års modell.
