Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#493833
Matrialet som är runt själva spindelleden blir ju utmattat. Så risk för sprickor som man inte ser kan leda till att hjulet lossnar från armen. Svetsa gör man bara för att säkerställa att spindelleden sitter kvar och inte åker ur.

Skulle köpa nya armar.
#494453
Det ligger någonting i det ni säger, det håller jag med om! Sen att hjulet skulle lossna är kanske lite överdrift kan jag tycka... Byter man bara leden ser man ju till att det blir ordentligt gjort, har man inget öga för sånt ska man heller inte skruva med bilar överhuvudtaget.

Men för smidighetens skull blir det nog nya armar som åker dit, det är så pass liten prisskillnad så det är värt att slippa jobbet med att få loss de gamla lederna som lär sitta satan.
#494645
pipen:.... ja har bytt ett antal spindlar o länkarmar men aldrig svetsat dom...e ju helt galet.
som sedan som du säger att materialet blir utmattat m sprickor m.m
då byter man hela armen om man misstänker det
.Men att svetsa fast spindeln e ju NO NO
#495072
Har nu beställt nya länkarmar med spindel och bussningar inkluderade, samt nya styrleder. Armarna gick lös på 788:- styck på skruvat.se, jämfört med mekonomen som tog runt 1500:- och sen har vi biltema som tar 499:-

Då verkade skruvat vara mellanklassen, och tidigare saker jag handlat hos dom har funkat mycket bra och haft bra passform.

Tack för alla tips hittils :-)-)
#685746
Tänk vad tid, irritation och pengar man hade sparat om man hade läst denna tråden innan man satte igång.
En dag senare sitter iaf två nya länkarmar på plats. Gick smidigt, det enda som satt ordentligt var spindelleden, så fick ta fram lite värme :)

//Rampitsch
#751985
En gammal tråd men jag hittade hit via google och blir väldigt undrande av det jag läser.
Det går alldeles utmärkt att bara byta spindelleden och ni behöver inte vara oroliga att hjulet ska lossna för det är endast felaktig information i tråden.
Så länge länkarmen inte är sönderrostad så behöver inte den bytas, men om även bussningarna är dåliga så kan det vara enklare att byta hela länkarmen.
Spindelleden går utmärkt att knacka ur och den nya har ett stopp i botten (fals) och kan inte lossna efter att den monterats dit.
Spindelleden sitter fast i bägge ändar mutter på ovansidan där den sitter fastdragen och underifrån så finns den en kant (fals/krage) runt spindelleden, utöver detta kan det även sitta en segerring (låsring) som gör att länkarmen inte kan glida upp mot leden (vilket den inte gör om den sitter bra i splinsen, alla spindelleder har inte en segerring utan en del har bra splines som låser fast den, det finns även dom utan splines med men dom brukar vara hårdare att pressa i eller ur).
Ni ska aldrig svetsa spindelleden då smälter fettet och ledens livslängd förkortas avsevärt och jobbet ni gjort kan ha varit helt i onödan då ni lär behöva byta spindelleden snart igen.
Enda gången man svetsar i leden kan vara vid demontering för att få upp värme i materialet så den lossnar lättare, att man svetsar istället för att värma med öppen låga beror ofta på brandrisk av underrede eller damasker när leden demonteras utan att ta loss hela länkarmen.
Jag brukar endast ta bort länkarmen om jag ska byta hela länkarmen eller bussningarna, i övrigt byter jag spindelleden med länkarmen på plats och lossar endast spindelleden.
#752058
Det jag hört av Volvo (och en som jobbar på tillverkningen/ monteringen) är att plåten i länkarmen runt spindelleden mattas ut!
inte så bra om spindeln lossnar..
Det om något är viktigare än att "spara" ett par 100!!

säkerheten och enkelheten!
Därför byter man hela länkarmen...
#752099
Detta gränsar till FUD.
När en länkarm kontrolleras tittar du rostangrepp samt form så den inte ändrat form, om det är okej så är det ingen fara.
En länkarm av aluminium råkar ut för utmattning med tiden men denna bilen har länkarmar av stål.
En länkarm av aluminium är därför oftast överdimensionerad för att hålla längre.
Tror snarare att ni fritt blandat ihop modeller med andra länkarmar av aluminium och dragit en generell slutsats.
Om det vore ett problem så undrar jag varför en google sökning inte ger några träffar förutom denna tråden?
Gör en kontroll av länkarmen så den inte är sönderrostad och att den håller rätt form samt i vilket skick bussningarna är sedan är det bara att byta spindelleden.
Hur mycket någon vill lägga ut på sin bil är ett beslut dom får ta efter sina ekonomiska förutsättningar.
#752114
EDIT: såg detta när jag googlade..
http://vilma.s19.se/v40/text-begguide-sv40.pdf

länkarmar blev utbytta på fas1(kass konstruktion på de tidiga)
men långt ifrån alla lämnade in, så tanken finns ju att fas1-orna som inte är bytta nångång innan, är de som bör bytas..
men skit samma, kompletta länkarmar som biltema säljer är ju volvo original för 499..
och spindellederna kostar 129kr
totalt ovärt och hålla på och krångla..

det va mina 50cent..

mvh bengt
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]