Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#752218
Det var inte länkarmarna som felet låg i utan i spindellederna.
Om jag inte minns fel så var det smörjningen av kulleden som var dålig.
Jag kan inte minnas om endast spindelleden byttes ut på garantin eller hela länkarmen.
#915311
rudarmy skrev:EDIT: såg detta när jag googlade..
http://vilma.s19.se/v40/text-begguide-sv40.pdf

länkarmar blev utbytta på fas1(kass konstruktion på de tidiga)
men långt ifrån alla lämnade in, så tanken finns ju att fas1-orna som inte är bytta nångång innan, är de som bör bytas..
men skit samma, kompletta länkarmar som biltema säljer är ju volvo original för 499..
och spindellederna kostar 129kr
totalt ovärt och hålla på och krångla..

det va mina 50cent..

mvh bengt
Hej,
hittade denna tråd idag då jag fick nedslag vid besiktningen på "spindelled fram höger glapp":
Stämmer det allså att de Länkarmar som Biltema säljer för 499 kr är samma som Volvo original?
nr 723061
Verkar ju enklast o bäst att byta ut hela länkarmarna (båda) i så fall.....
#1499070
Jag tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av att byta spindelleder på v40. Jag har ett mindre pressverktyg så jag kan pressa ut spindelleden utan att ta bort länkarmen. Har nu gjort detta 3 ggr på min v40.

Jag bytte på bägge sidor efter ett glapp på ena sidan. Nu efter kort tid fick jag tvåa på bes. då gummit pajjat på den ena, så jag bytte igen. Då märkte jag att det var på tok för lätt att pressa såväl ut den gamla samt att pressa in den nya. Det räckte med ett lätt hammarslag på gängstaven på den gamla för att den skulle komma ut, jag tror nästan att jag hade kunnat vicka ut den för hand.

Det kan alltså kanske slita lite på länkarmarna att pressa i och ur spindellederna. Det kan såklart vara att länkarmarna är lite gamla, men jag tycker inte att det ser så farligt ut och jag frågade också på besiktningen om de såg ok ut i övrigt. Jag får känslan att bara ett litet glapp i godset på sikt kan bli ett farligt äventyr även om det är låsring och stor stoppkant på själva spindelleden. Alternativt kan det ju också röra sig om små skillnader i diameter på spindellederna men det känns oavsett orsak som ännu en anledning att inte spara in någon hundralapp och istället bara byta hela länkarmarna, vilket jag ämnar att göra nu.

Hoppas detta är till nytta för någon.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]