- fre 13 maj 2022, 16:09
#1499070
Jag tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av att byta spindelleder på v40. Jag har ett mindre pressverktyg så jag kan pressa ut spindelleden utan att ta bort länkarmen. Har nu gjort detta 3 ggr på min v40.
Jag bytte på bägge sidor efter ett glapp på ena sidan. Nu efter kort tid fick jag tvåa på bes. då gummit pajjat på den ena, så jag bytte igen. Då märkte jag att det var på tok för lätt att pressa såväl ut den gamla samt att pressa in den nya. Det räckte med ett lätt hammarslag på gängstaven på den gamla för att den skulle komma ut, jag tror nästan att jag hade kunnat vicka ut den för hand.
Det kan alltså kanske slita lite på länkarmarna att pressa i och ur spindellederna. Det kan såklart vara att länkarmarna är lite gamla, men jag tycker inte att det ser så farligt ut och jag frågade också på besiktningen om de såg ok ut i övrigt. Jag får känslan att bara ett litet glapp i godset på sikt kan bli ett farligt äventyr även om det är låsring och stor stoppkant på själva spindelleden. Alternativt kan det ju också röra sig om små skillnader i diameter på spindellederna men det känns oavsett orsak som ännu en anledning att inte spara in någon hundralapp och istället bara byta hela länkarmarna, vilket jag ämnar att göra nu.
Hoppas detta är till nytta för någon.