Sida 1 av 1

2,0 T bränner olja

Postat: fre 17 mar 2006, 12:03
av greeeken
Som det står på topicen

En v40 -99 på 15000 mil bränner olja så fort man kör lite hårdare än normalkörning.
bilen är servad enligt boken.
Vad kan man tänka sig att det är för fel?
Slut på turbon?

Postat: fre 17 mar 2006, 13:17
av Perra N
Är servicarna skötta? Vilken olja går den på?

Postat: fre 17 mar 2006, 14:53
av greeeken
Perra N skrev:Är servicarna skötta? Vilken olja går den på?
Saken är j uden att den alltid är servad hos bilia enligt boken.
Vet inte va de har för olja

Postat: mån 20 mar 2006, 08:06
av greeeken
Måste tillägga att på volvo så hittar dom INGA fel alls.

Postat: mån 20 mar 2006, 15:14
av Perra N
Hur mycket förbrukar den i oljeväg?

Postat: tis 21 mar 2006, 10:30
av greeeken
Perra N skrev:Hur mycket förbrukar den i oljeväg?
Från sthlm till Norrköping o olelampan tändes.
Det fylldes på o när man var tebax i sthlm så lös lampan igen
Kör man ine istan o tar de relativt lugnt kör normalt är allt ok, så fort man pressar lite så tuggar den olja

Postat: ons 22 mar 2006, 07:41
av Perra N
Har du kollat vevhusventilationen? Andas den mycket om du öppnar oljelocket? I så fall, är det ett tecken på sliten motor/ igensatt vevhusvent.
Skruva av tryckslangen från turbon och kolla om det är vått av olja där. (Tecken på att turbon gjort sitt) Om du startar bilen kall, puffar den blårök då? (Också tecken på turbons slitage)

Postat: ons 22 mar 2006, 14:45
av greeeken
Perra N skrev:Har du kollat vevhusventilationen? Andas den mycket om du öppnar oljelocket? I så fall, är det ett tecken på sliten motor/ igensatt vevhusvent.
Skruva av tryckslangen från turbon och kolla om det är vått av olja där. (Tecken på att turbon gjort sitt) Om du startar bilen kall, puffar den blårök då? (Också tecken på turbons slitage)

Tackar för tippsen, ska ta o kolla det