Sida 1 av 1

ventiltätningar

Postat: tis 14 dec 2010, 20:29
av sunilx
Hej!
undrar om det finns nån som vet om man kan byta ventiltätningar utan att ta bort topplocket, och hur man gör om d går? antar att det är till dylika fall man använder "tryckluftsnipplarna" som man kan koppla till tändstiftshålen :?:
t4 -98

Re: ventiltätningar

Postat: tis 14 dec 2010, 22:17
av Uninium
Har inte svaret på din fråga tyvärr,men varför ska du byta dom?
Frågar då jag misstänker att nån av mina är dåliga också..

Re: ventiltätningar

Postat: ons 15 dec 2010, 07:27
av sunilx
för att jag har bort grenröret och det syns att två vent. är våta med olja, har problem med tryck i vevhusventilationen och undrar om det kan bero på läkaget vid ventiltätningarna? har tryckt ut packboxen till avgaskamaxeln p.g.a trycket!

Re: ventiltätningar

Postat: ons 15 dec 2010, 22:03
av RogerK
Trycket i vevhusventilationen kan inte bero på att ventiltätningarna läcker, däremot kan det vara en följd av ditt förhöjda tryck i vevhuset. Jag skulle rekommendera att du först kollar orsaken till ditt höga vevhustryck.
För att byta ventiltätningar så är det nog smidigare att lyfta toppen, du har redan grenröret av, sen så måste kamaxlar och kamrem bort ändå och då är det inte speciellt mycket kvar att demontera.
Man kan ju kolla hur ventiler och säten mår också om man gör jobbet ordentligt och lyfter toppen.
Men om du åtgärdar orsaken till det förhöjda vevhustrycket så blir säkerligen också läckan betydligt mindre.