Fas 2:or som rasat (83mm+ trimm)
Postat: mån 04 okt 2010, 23:12
Hej, då jag mestadels rattat Bmw och Audi sugisar i mina dagar har jag inte så mkt erfarenhet av just turbo trimm.
Så har nu varit och inhandlat mig en V40 t4 0:1a med 11k mil på mätaren och full s-bok, blev sugen på att trimma och hittade detta trevliga forum.
Vad jag skulle vilja reda ut med denna post är hur det egentligen ligger till med x40:s fas2:or och dess 83 mm borr kontra fas1:s 81 mm i praktiken, alltså inte i teorin, hur många här har råkat ut för sprucket block, lr verkligen vet någon som gjort det.
På ungefär samtliga forum jag besökt där det handlar just om ovanstående är det folk som skriver att fas2 och t.ex Steg3 är = no no pga av dess 83 mm;s borrning, och att detta kommer att leda till ett motorhaveri. Något jag lärt mig genom åren när det gäller bilar är att det snabbt kan bli en höna av en fjäder, när t.ex någon "forum människa" råkar ut för ett missöde med sin bil och sin trimning, och då kanske börjar sprida desinformation.
Ska skriva att jag varit i kontakt med Bsr tekniska i Växjö, samt Autotech i Trollhättan där dom säger att det inte alls är någon fara, att t.ex ic, stakar etc isf skulle ha en större risk att haverera.
Personligen hade jag tänkt ha min kärra som pendlar bil, dvs mestadels 140km/h på motorväg, och givetvis då och då blåsa ut henne ordentligt, hade tänkt köra med steg 3 i ca 10 000 mil, problem med detta?
Så nu vill jag alltså förtydliga för allas våran skull med x40:s fas2:or om hur mkt sanning det ligger i detta i praktiken, alltså antalet inträffade fall.
(Ni får ursäkta om det blev lite rörigt skrivet men jobbat 15h idag, tycker mod att tråden passar bättre någon annanstans så är det ju givetvis bara att flytta den.)
Tack för ett trevligt forum och hoppas på bra med svar!
Mvh
Så har nu varit och inhandlat mig en V40 t4 0:1a med 11k mil på mätaren och full s-bok, blev sugen på att trimma och hittade detta trevliga forum.
Vad jag skulle vilja reda ut med denna post är hur det egentligen ligger till med x40:s fas2:or och dess 83 mm borr kontra fas1:s 81 mm i praktiken, alltså inte i teorin, hur många här har råkat ut för sprucket block, lr verkligen vet någon som gjort det.
På ungefär samtliga forum jag besökt där det handlar just om ovanstående är det folk som skriver att fas2 och t.ex Steg3 är = no no pga av dess 83 mm;s borrning, och att detta kommer att leda till ett motorhaveri. Något jag lärt mig genom åren när det gäller bilar är att det snabbt kan bli en höna av en fjäder, när t.ex någon "forum människa" råkar ut för ett missöde med sin bil och sin trimning, och då kanske börjar sprida desinformation.
Ska skriva att jag varit i kontakt med Bsr tekniska i Växjö, samt Autotech i Trollhättan där dom säger att det inte alls är någon fara, att t.ex ic, stakar etc isf skulle ha en större risk att haverera.
Personligen hade jag tänkt ha min kärra som pendlar bil, dvs mestadels 140km/h på motorväg, och givetvis då och då blåsa ut henne ordentligt, hade tänkt köra med steg 3 i ca 10 000 mil, problem med detta?
Så nu vill jag alltså förtydliga för allas våran skull med x40:s fas2:or om hur mkt sanning det ligger i detta i praktiken, alltså antalet inträffade fall.
(Ni får ursäkta om det blev lite rörigt skrivet men jobbat 15h idag, tycker mod att tråden passar bättre någon annanstans så är det ju givetvis bara att flytta den.)
Tack för ett trevligt forum och hoppas på bra med svar!
Mvh