Sida 1 av 2

Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: ons 29 sep 2010, 09:06
av praame
Volvo V40 2.0 2001

När jag skulle köra till jobbet i morse sa det klonk och sedan hade jag 6 olika frilägen istället för växlar. Mitt första antagande var att det var växellådan som gått sönder (=köpa ny bil), men verkstaden jag snackade med sa att det också kunde vara en drivknut (=köpa på Biltema och byta själv).

Jag sitter nu på jobbet och nojjar och har inte möjlighet att kolla upp grejer på bilen, men jag vill gärna ha lite kött på benen inför att komma hem till bilen i kval. Så mina frågor är:

1. Vad skulle det mer kunna vara för fel?
2. Om det är en drivknut - hur ser jag det lättast?

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: ons 29 sep 2010, 13:13
av qan
Hur menar du med att du har 6 frilägen? Menar du att växlarna inte går i alls eller att inget händer när du släpper kopplingen?

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: ons 29 sep 2010, 13:28
av praame
Inget händer när jag släpper upp kopplingen. Eller nästan inget i alla fall. Det hörs ett svagt, mjukt rasslande när jag provar växlarna 1,2,3,4,5 och R, men bilen rör inte på sig överhuvudtaget.

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: ons 29 sep 2010, 13:48
av qan
Låter ju som att det skulle kunna vara en drivknut tycker jag med. Vet inte om det finns något enklare sätt, men prova lägga i växel, hissa upp bilen och sen att vrida på däcken. Då borde du märka om ena sidan inte har kontakt med växellådan.

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: ons 29 sep 2010, 13:56
av praame
Om jag har förstått det rätt sitter det en drivknut vid varje hjul som för över kraften från drivaxel till hjulet. Kan det bli så att bilen inte drivs på grund av att den ena knuten pajat? Borde inte växellådan ha kontakt med det andra hjulet och få bilen att köra? Jag antar att jag missat något - men jag är rätt ovetande generellt när det gäller bilar.

Ett bud från en kollega är att växelspaken tappat kontakt med lådan - vad tror ni om det?

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: ons 29 sep 2010, 14:21
av qan
Du har rätt angående drivknuten, den överför kraft mellan växellådan och axeln. Du missar differentialen, den lägger all belastning på det hjulet med minst friktion (alltså det som är 'bortkopplat'). Visst växelspaks staget kan ha lossnat men det borde du känna när du lägger i växlarna, inget motstånd alls då.

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: tor 30 sep 2010, 09:37
av praame
Drivknuten/drivaxeln var av. Jag har beställt en ny (gammal) från bildelsbasen och ska ge mig på att byta den själv. Håll tummarna för mig!

Så här ser det förresten ut:
[youtube]aXZamqbrYBk[/youtube]
[youtube]Xf8umdQq7Is[/youtube]

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: tor 30 sep 2010, 13:17
av praame
Förbereder mig för ingreppet med att gå igenom vilka verktyg och delar jag behöver införskaffa. Navmuttern vållar bekymmer. Var kan man köpa en ny sån? Det enda jag hittat är skruvat.ses navhub-sats som även innehåller muttern, men man borde väl för sjutton kunna hitt amuttern lös någonstans, eller? Har för övrigt kammat noll på biltema och Mekonomen.

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: tor 30 sep 2010, 13:23
av uKKla
Volvo! =)

Re: Växellåda eller drivknut eller annat?

Postat: fre 01 okt 2010, 20:20
av Grantzow
Det är inget måste att byta muttern. Har kört racing med en s40 (det blev en del meckande...), och bytte aldrig mutter. Använd däremot momentnyckel, annars drar du troligtvis för hårt.