V40 Låga tunga varv, vit rök, luktar bränd plast
Postat: lör 11 sep 2010, 11:27
Hej,
Igår råkade jag ut för ett olustigt fel på bilen. Naturligtvis har jag nyss köpt bilen och får nu troligtvis börja med att lägga ut lite mer än jag hoppats på. Det är en Volvo V40 (I) 2.0 -97 16valve. Bilen är välskött och har genomgått en full service 2009-11-13 där bl.a lamdasonden är utbytt.
Nu till historien: I början av veckan åkte jag ca 10mil med bilen problemfritt. På tunga varv kunde höras ett lätt skrammel som om en plåt behöver skruvas åt, annars helt ok. Igår åkte jag en kort sväng inom stan också, mycket köer men den gick bra. En timme senare ska jag på ytterligare en kort sväng och jag börjar med att backa ut, utan att lossa handbromsen först vilket gick tungt, jag lägger ur handbromsen och tänker inte mer på det. Efter ett tag märker jag att bilen inte ger något när jag gasar på och den går tungt, nästan så att den vill lägga av. När jag kommer fram 4km senare så känner jag att det luktar bränt. När jag kollar under bilen ser jag vit rök som kommer från området ikring katalysatorn och att det droppar en vätska. Det kommer också vit rök ut ur avgasrören bak. Jag inser att det behöver göras något och åker därför tillbaka hem igen, med tanken att nå en verkstad. Väl hemma börjar röken tränga in i kupén, en klar doft av bränd plast. Jag kollar under bilen igen, mer rök och droppande vätska. Jag luktade och smakade lite på vätskan som jag bedömde var vanligt vatten. Jag låter bilen stå över natten för att kyla av sig. Jag kollar sedan under bilen igen och ser att en opalfärgad smält plast nu hänger ner en decimeter vid sidan om katalysatorn (stelnad), troligtvis från någon vätskebehållare men jag kan inte lyfta bilen nu för att se efter. Jag startade upp bilen utan problem och tänkte backa ut, då går det inte att få i backen! Jag drar lätt upp växelspak-knappen och får utan problem över spaken till backläge så att den borde ligga i men bilen rör sig framåt!
Jag har kollat lite på forumen och kan relatera till några ev. fel: Katalysatorn igenslammad? Lamdasonden (nyss bytt)? Tändspole fanns med som förslag och bränslefilter. Själv skulle första tanken gå till katalysator och någon vätsketank? Att backen inte går i får jag inte ihop.
Är det någon som har en idé på vad som kan ha hänt?
Tack på förhand /Abriis
Igår råkade jag ut för ett olustigt fel på bilen. Naturligtvis har jag nyss köpt bilen och får nu troligtvis börja med att lägga ut lite mer än jag hoppats på. Det är en Volvo V40 (I) 2.0 -97 16valve. Bilen är välskött och har genomgått en full service 2009-11-13 där bl.a lamdasonden är utbytt.
Nu till historien: I början av veckan åkte jag ca 10mil med bilen problemfritt. På tunga varv kunde höras ett lätt skrammel som om en plåt behöver skruvas åt, annars helt ok. Igår åkte jag en kort sväng inom stan också, mycket köer men den gick bra. En timme senare ska jag på ytterligare en kort sväng och jag börjar med att backa ut, utan att lossa handbromsen först vilket gick tungt, jag lägger ur handbromsen och tänker inte mer på det. Efter ett tag märker jag att bilen inte ger något när jag gasar på och den går tungt, nästan så att den vill lägga av. När jag kommer fram 4km senare så känner jag att det luktar bränt. När jag kollar under bilen ser jag vit rök som kommer från området ikring katalysatorn och att det droppar en vätska. Det kommer också vit rök ut ur avgasrören bak. Jag inser att det behöver göras något och åker därför tillbaka hem igen, med tanken att nå en verkstad. Väl hemma börjar röken tränga in i kupén, en klar doft av bränd plast. Jag kollar under bilen igen, mer rök och droppande vätska. Jag luktade och smakade lite på vätskan som jag bedömde var vanligt vatten. Jag låter bilen stå över natten för att kyla av sig. Jag kollar sedan under bilen igen och ser att en opalfärgad smält plast nu hänger ner en decimeter vid sidan om katalysatorn (stelnad), troligtvis från någon vätskebehållare men jag kan inte lyfta bilen nu för att se efter. Jag startade upp bilen utan problem och tänkte backa ut, då går det inte att få i backen! Jag drar lätt upp växelspak-knappen och får utan problem över spaken till backläge så att den borde ligga i men bilen rör sig framåt!
Jag har kollat lite på forumen och kan relatera till några ev. fel: Katalysatorn igenslammad? Lamdasonden (nyss bytt)? Tändspole fanns med som förslag och bränslefilter. Själv skulle första tanken gå till katalysator och någon vätsketank? Att backen inte går i får jag inte ihop.
Är det någon som har en idé på vad som kan ha hänt?
Tack på förhand /Abriis