Sida 1 av 1

Volvo V40 T4, Batteriet?

Postat: fre 10 sep 2010, 18:38
av mar0der
Hej!

Jag är ny bilägare till en V40 T4 -01, som vi köpte begagnad för 3 månader sedan. Förra ägaren hade haft den i 5 år. Hur som helst, efter att ha kört problemfritt på en roadtripp i över 100 mil och diverse små-åk i stan så helt en morgon efter att ha stått stilla i knappt 1 dygn så var bilen helt död. Kunde inte öppna med fjärr utan fick låsa upp manuellt. Märkte då att det inte var någon el alls i bilen, när jag försökte vrida om nyckeln hände absolut inget, inte ens ett klick som jag läst att andra hört.

Är det med största sannolikhet batteriet som är dött? Men hur kan det dö på så kort tid??? inte ens en förvarning genom att vara seg att starta etc? från 100% till 0% på 1 dygn? Kan jag kolla enkelt om det är batteriet? innan jag köper ett nytt orginalbatteri för tusen spänn?

Tacksam för nybörjar svar.

Mvh Martin

Re: Volvo V40 T4, Batteriet?

Postat: fre 10 sep 2010, 19:09
av N0RBERG
Låter ju som att någon strömförbrukare varit igång, tex innerbelysning, handsfacksbelysning (dåligt stängt) etc. Eller kanske någon förbrukare via 12V uttaget (Uttaget har konstant ström i X40).
Hur som helst så hade jag mätt upp batteriet för att se om det är någon kräm i det. Testat ladda upp batteriet och kolla om det hjälper. Är batteriet gammalt så är det nog lika bra att investera i ett nytt innan vintern (förutsatt att du hittat orsaken till strömlösheten).

Re: Volvo V40 T4, Batteriet?

Postat: fre 10 sep 2010, 20:27
av mar0der
Tack för snabbt svar. Hur kan jag enklast och smidigast kolla om batteriet faktiskt laddar? Måste jag startkabla igång det och köra en runda och se dagen efter om den startar? eller finns det enklare sätt?

Re: Volvo V40 T4, Batteriet?

Postat: fre 10 sep 2010, 23:45
av vetten
Det du bör börja med som jag märkt när man köper en begagnad bil är att kolla vätskenivån i batteriet då det oftast inte kollas vid servicen fast det står i protokollet. Köpte en Merca A-serie åt sonen i somras som helt plötsligt vart stendöd och det efter ca. 50 mil efter service och med ett helt tomt batteri. När jag fått ur det ur bilen och kom hem så fick jag i ca. 4dl. vatten och sen gick det att ladda, ska sätta tillbaks det imorrn efter laddning så får vi se om det funkar.
Detta tror jag är ett typiskt fel som man gör vid service att man skiter i att kolla sådana saker vid service. För om bilfaen startar så är batteriet ok och då kan man kryssa rutan :-O)

Finns det någon verkstad i detta land som man verkligen kan lita på?

Vi gjorde servicen på en "Mekonomen Verkstad" som visade sej vara en Fordverkstad och dom gjorde ett skitjobb enligt mej, för när bilen kom därifrån så stank det bensin och det behövdes TVÅ återbesök innan dom bytte filtret som visade sig vara otät :-O)

Hur svårt kan det vara att vara just mot kunden vi första försöket.

Kommer aldrig mer att anlita en Fordverkstad eller en "Mekonomen Verkstad"