Sida 1 av 1

S40 (-01) med orange motorlampa

Postat: tor 09 sep 2010, 17:23
av nukeronaldo
Hej!

Hade just min Volvo S40 inne på service på en privat verkstad. Det var 15 000 mil så det var både kamremsbyte och service för 7500:- (vilket jag tyckte var billigt). Dagarna efter, när jag kört några mil, så började plötsligt två lampor att lysa, först DSC-lampan (anti-sladd) och kort därefter orange motorlampa (indikerar att nåt är fel med avgasreningen som jag förstod). DSC-lampan slutade lysa av sig själv efter nån dag. Hörde av mig till samma verkstad igen och undrade om detta möjligen kunde hänga ihop med servicen? Det gjorde det inte konstaterade verkstan och lät mig pröjsa 2000.- för att byta en lamdasond istället. Trist, men ok, kammen var ju ganska billig...

Två dar senare, efter ytterligare några mil, börjar motorlampan lysa igen. Jag återkommer till verkstan och nu konstaterar de (han) ett annat fel. Jag ber dem åtgärda detta utan betalning efersom jag betalat för en tjänst som inte blev fullgott genomförd. Det var ok med verkstan men nu när jag sitter med bilen här hemma har jag en känsla av att han inte gjort detta överhuvudtaget, utan kanske bara kopplat ur batteriet och att felet återkommer om någon dag igen...

Vad göra? Kan man kolla upp att kammen, servicen, lamdasonden osv är korrekt bytta, att han inte bara plockat in bilen och typ nollställt lamporna på nåt sätt? Går det? Kan en felindikeringslampa vara urkopplad trots att den lyser när man startat bilen (och sen slocknar?) Jag funderar på att ta bilen till motormännen och be dem göra en check-up på det utförda jobbet. Vad tror ni om det? Bra, dåligt? Visar det sig att det föreligger fel i hur de reparerat bilen så går jag till ARN.

Tacksam för svar,

Mvh David

Re: S40 (-01) med orange motorlampa

Postat: tor 09 sep 2010, 17:48
av kendough
Inte svar på din första fråga angående varningslamporna men kamremmen kan du se om den är ny om du kikar på den, kolla oljan så att den ser ny ut. Sen kan du ju gå igenom alla de punkter som står på protokollet du fått som ska va gjort å kika så de lirar som det ska.. Mycket är ju bara "kontroll" på en service. Men givetvis ska du dra öronen åt dig när lampor börjar lysa direkt efter en stor service..

Lycka till och hoppas det löser sig!

Mvh Kenneth

Re: S40 (-01) med orange motorlampa

Postat: sön 12 sep 2010, 21:50
av nukeronaldo
Nu lyser lamporna igen. Tror inte han har gjort det han sagt han skulle göra, känner mig fetblåst.

Re: S40 (-01) med orange motorlampa

Postat: tor 16 sep 2010, 23:11
av nukeronaldo
Trodde man blev medlem här för at få svar.. Dött värre

Re: S40 (-01) med orange motorlampa

Postat: fre 17 sep 2010, 04:20
av Nightmare89
nukeronaldo skrev:Trodde man blev medlem här för at få svar.. Dött värre
Jo men det finns dock inte så många här med s/v 40 som du vill ah svar så ska du vända dig till

http://www.x40nordic.com Den sidan e typ bara om S/V 40

Re: S40 (-01) med orange motorlampa

Postat: fre 17 sep 2010, 10:19
av qan
Har för mig att DSC arbetar genom att justera tändningen och är det något problem med den så skulle du mycket väl kunna få fel blandning och därav har lambda sonden indikerat ett fel (som inte har berott på att den är trasig utan den har upptäkt ett fel). Så det bytet var nog pengar i sjön. Kanske skulle det hjälp oss om du berättar vilken motor du har i bilen och får felkoderna utlästa, borde finnas mer än en lambda kod. Tror helt klart att mecken har tabbat sig. Går bilen sämre än innan?

Re: S40 (-01) med orange motorlampa

Postat: fre 17 sep 2010, 11:28
av vetten
nukeronaldo skrev:Trodde man blev medlem här för at få svar.. Dött värre
Ibland får man inte ha får bråttom med svaren, alla hänger ju inte här varje dag.

Sen beträffande fel som har uppstått efter kamremsbytet så kan ju meken ha kommit åt något kontaktstycke så att den åkt ur läge lite och inte får bra kontakt ibland. Det är lätt hänt då det är en ganska trång sak att byta kamrem och DSA-systemet styrs ju delvis via ABS-givarna som sitter en vid varje hjul och eftersom det är höger framhjul som man tar bort vid rembytet så skulle jag först kolla den givaren. Sen så är det ju många saker som måste samverka för att en modern bil ska funka som det är tänkt och många system som jobbar ihop med varandra.