S40 (-01) med orange motorlampa
Postat: tor 09 sep 2010, 17:23
Hej!
Hade just min Volvo S40 inne på service på en privat verkstad. Det var 15 000 mil så det var både kamremsbyte och service för 7500:- (vilket jag tyckte var billigt). Dagarna efter, när jag kört några mil, så började plötsligt två lampor att lysa, först DSC-lampan (anti-sladd) och kort därefter orange motorlampa (indikerar att nåt är fel med avgasreningen som jag förstod). DSC-lampan slutade lysa av sig själv efter nån dag. Hörde av mig till samma verkstad igen och undrade om detta möjligen kunde hänga ihop med servicen? Det gjorde det inte konstaterade verkstan och lät mig pröjsa 2000.- för att byta en lamdasond istället. Trist, men ok, kammen var ju ganska billig...
Två dar senare, efter ytterligare några mil, börjar motorlampan lysa igen. Jag återkommer till verkstan och nu konstaterar de (han) ett annat fel. Jag ber dem åtgärda detta utan betalning efersom jag betalat för en tjänst som inte blev fullgott genomförd. Det var ok med verkstan men nu när jag sitter med bilen här hemma har jag en känsla av att han inte gjort detta överhuvudtaget, utan kanske bara kopplat ur batteriet och att felet återkommer om någon dag igen...
Vad göra? Kan man kolla upp att kammen, servicen, lamdasonden osv är korrekt bytta, att han inte bara plockat in bilen och typ nollställt lamporna på nåt sätt? Går det? Kan en felindikeringslampa vara urkopplad trots att den lyser när man startat bilen (och sen slocknar?) Jag funderar på att ta bilen till motormännen och be dem göra en check-up på det utförda jobbet. Vad tror ni om det? Bra, dåligt? Visar det sig att det föreligger fel i hur de reparerat bilen så går jag till ARN.
Tacksam för svar,
Mvh David
Hade just min Volvo S40 inne på service på en privat verkstad. Det var 15 000 mil så det var både kamremsbyte och service för 7500:- (vilket jag tyckte var billigt). Dagarna efter, när jag kört några mil, så började plötsligt två lampor att lysa, först DSC-lampan (anti-sladd) och kort därefter orange motorlampa (indikerar att nåt är fel med avgasreningen som jag förstod). DSC-lampan slutade lysa av sig själv efter nån dag. Hörde av mig till samma verkstad igen och undrade om detta möjligen kunde hänga ihop med servicen? Det gjorde det inte konstaterade verkstan och lät mig pröjsa 2000.- för att byta en lamdasond istället. Trist, men ok, kammen var ju ganska billig...
Två dar senare, efter ytterligare några mil, börjar motorlampan lysa igen. Jag återkommer till verkstan och nu konstaterar de (han) ett annat fel. Jag ber dem åtgärda detta utan betalning efersom jag betalat för en tjänst som inte blev fullgott genomförd. Det var ok med verkstan men nu när jag sitter med bilen här hemma har jag en känsla av att han inte gjort detta överhuvudtaget, utan kanske bara kopplat ur batteriet och att felet återkommer om någon dag igen...
Vad göra? Kan man kolla upp att kammen, servicen, lamdasonden osv är korrekt bytta, att han inte bara plockat in bilen och typ nollställt lamporna på nåt sätt? Går det? Kan en felindikeringslampa vara urkopplad trots att den lyser när man startat bilen (och sen slocknar?) Jag funderar på att ta bilen till motormännen och be dem göra en check-up på det utförda jobbet. Vad tror ni om det? Bra, dåligt? Visar det sig att det föreligger fel i hur de reparerat bilen så går jag till ARN.
Tacksam för svar,
Mvh David