Sida 1 av 1

Hitta läckan v40 T4 -98! Vinn en luktfri bil...

Postat: tor 09 feb 2006, 14:33
av Barga
Goddag!
För några veckor sedan åkte jag till Rejmes och frågade varför bilen luktade brännt. En nykissad 18-årig mekaniker provkörde och påtalade gladeligen att kopplingen var slut. -Vad kostar det att fixa? undrade jag. -Nja inte mer än 10 tusenlappar , sa den muntre pojken. Efter att utdelat ett antal muskeldödare och förolämpat grundligt pojkens morsa åkte jag vansinnig till bilhandlar där jag köpt bilen 2 månader tidigare.

De lovade att fixa biffen för 4000 . Senare visade det sig att kopplingen var i lysande skick och att den nykissade, numer fd. bilmekaniker, bara hade hittat på alltihop för att verka viktig.

Verkstan hittade dock en bult någonstans lågt ner i motorn som ymningt läckte lite olja. Oljan landade på grenröret som genast blev upphettsat och kräcktes goss-lukt. Nu 2 veckor senare luktar det forfarande och jag misstänker att problemet fortfarande finns kvar.

Vet någon var det är vanligast att denna typ av läcka kan komma från?

Skulle gärna vilja ge verkstaden några tips för att hålla kostanden nere. Tror inte de enbart vill ha lite kaffebröd för besväret denna gång också...

Re: Hitta läckan v40 T4 -98! Vinn en luktfri bil...

Postat: tor 09 feb 2006, 20:57
av Frigge
Barga skrev:Goddag!
För några veckor sedan åkte jag till Rejmes och frågade varför bilen luktade brännt. En nykissad 18-årig mekaniker provkörde och påtalade gladeligen att kopplingen var slut. -Vad kostar det att fixa? undrade jag. -Nja inte mer än 10 tusenlappar , sa den muntre pojken. Efter att utdelat ett antal muskeldödare och förolämpat grundligt pojkens morsa åkte jag vansinnig till bilhandlar där jag köpt bilen 2 månader tidigare.

De lovade att fixa biffen för 4000 . Senare visade det sig att kopplingen var i lysande skick och att den nykissade, numer fd. bilmekaniker, bara hade hittat på alltihop för att verka viktig.

Verkstan hittade dock en bult någonstans lågt ner i motorn som ymningt läckte lite olja. Oljan landade på grenröret som genast blev upphettsat och kräcktes goss-lukt. Nu 2 veckor senare luktar det forfarande och jag misstänker att problemet fortfarande finns kvar.

Vet någon var det är vanligast att denna typ av läcka kan komma från?

Skulle gärna vilja ge verkstaden några tips för att hålla kostanden nere. Tror inte de enbart vill ha lite kaffebröd för besväret denna gång också...
Ledsen, vågar inte gissa :roll:
Antar att jag riskerar att du kallar min Morsa för saker :???: .

/Fredrik