Sida 1 av 1

Speicellt med t4?

Postat: mån 19 jul 2010, 00:31
av tw1x
Vad skiljer t4 ifrån andra modeller? turbo-modeller alltså. 2.0 t.ex.

Vad har t4 som inte andra modeller har? Har haft 2st t4:or, och på ena var den väldigt låg (sportchassi) men på min nya så tycker jag inte att den är så låg. Kan vara jag som är van vid höjden ifrån min gamla kanske? Eller hur ligger det till?

Vore kul att veta, få specifikation vad som gör t4 unik. Kanske nån PDF eller något finns?

Mvh

Re: Speicellt med t4?

Postat: mån 19 jul 2010, 00:53
av DannePe
Egentligen var det från början meningen att det inte skulle vara någon skillnad mellan t4 och vanliga s/v-40. I standardutförande skulle det inte finnas några kosmetiska skillnader mer än olika form på avgassystemets slutrör. Spoilern på bakluckan var ett extra tillbehör även på T4an.

Meningen var du skulle inte kunna se skillnaden mellan en T4a och en 2,0.
Sen finns det olika chassiesättningar dvs Standard, Sport och Dynamic, vilket det sistnämda ska ha otroligt dyra stötdämpare om jag inte missminner mig.
Sportchassie gick senare att få på sugbilarna men T4an(vet inte om det gäller 2,0T) hade uppdaterde upphängningar och andra vinklar vilket sugisarna inte hade.

T4an var tänkt som en riktig smygare så beroende på hur stor plånbok köparen hade finns det olika varianter där ute.

Re: Speicellt med t4?

Postat: mån 19 jul 2010, 01:08
av tw1x
DannePe skrev:Egentligen var det från början meningen att det inte skulle vara någon skillnad mellan t4 och vanliga s/v-40. I standardutförande skulle det inte finnas några kosmetiska skillnader mer än olika form på avgassystemets slutrör. Spoilern på bakluckan var ett extra tillbehör även på T4an.

Meningen var du skulle inte kunna se skillnaden mellan en T4a och en 2,0.
Sen finns det olika chassiesättningar dvs Standard, Sport och Dynamic, vilket det sistnämda ska ha otroligt dyra stötdämpare om jag inte missminner mig.
Sportchassie gick senare att få på sugbilarna men T4an(vet inte om det gäller 2,0T) hade uppdaterde upphängningar och andra vinklar vilket sugisarna inte hade.

T4an var tänkt som en riktig smygare så beroende på hur stor plånbok köparen hade finns det olika varianter där ute.
Alltså är sportchassi inget som är standard på t4an.

Finns det något lätt och smidigt sätt att se vad för chassi man har? (förutom att kolla hur låg bilen är) Om nu bilen har sportchassi ifrån fabrik så att säga. Antar att det bara är stötdämparna som är skillnaden på sport och vanligt chassi?

Re: Speicellt med t4?

Postat: mån 19 jul 2010, 01:54
av DannePe
Är sportchassie monterat på bilen från fabrik så ska det synas på produktskylten i motorrummet.
Sen hade jag fel ang chassie, dynamic satt standard på alla T4or med sport som tillval dvs 15mm lägre, standard gick inte att få.
Be någon Volvohandlare hjälpa dig med identifieringen av produktskylten, eller om du kan ta ett bra kort på den så kanske jag kan hjälpa dig.

Re: Speicellt med t4?

Postat: mån 19 jul 2010, 10:36
av Kojje
Här har du info om utrsutningsnivåer mm http://www.x40nordic.com/om_x40%5CBeg04_SV40.pdf och här är lite historia mm http://www.x40nordic.com/om_x40%5Com_x40_01.pdf

Re: Speicellt med t4?

Postat: mån 19 jul 2010, 21:51
av JE Jr
Mät krängningshämmaren bak, är den 16mm (om ingen har bytt förstås) så har den tillvalet sportchassi som fanns till T4. T4 hade annars "dynamic"-chassiet som standard med 15mm kränghämmare.

Sportstötdämparna är väldigt billiga faktiskt. Bak är de billigare än Biltemas dämpare :D

Re: Speicellt med t4?

Postat: ons 21 jul 2010, 14:27
av DannePe
JE Jr skrev:Mät krängningshämmaren bak, är den 16mm (om ingen har bytt förstås) så har den tillvalet sportchassi som fanns till T4. T4 hade annars "dynamic"-chassiet som standard med 15mm kränghämmare.

Sportstötdämparna är väldigt billiga faktiskt. Bak är de billigare än Biltemas dämpare :D
Jupp sportdämparna är det inget fel på prismässigt.
Har bara hört talas om att dynamic dämparna ska vara svindyra.