Sida 1 av 1

Fundering kring katalysator. (S40 2,0T -03)

Postat: mån 07 jun 2010, 21:25
av Nicefarm
Hejsan

Var in på skruvat och skrev in mitt regnummer då jag behöver ny katalysator, där står det att katalysatorn passar årsmodell 97-00, passar den på min -03:a?(2,0T)
Känns lite onödigt att skriva in regnummer om det ändå inte passar, tyckte jag fick lite luddigt svar på skruvat och vänder mej nu till proffsen, ja jag fjäskar men som bilen går nu så behöver jag hjälp =)
Fler förslag på ställen som säljer katalysatorer till bra pris?

Bilen går bra som den är fast utan turboverkan, magnetventilen är bytt så nu funderar jag på tät kat.

Mvh Micke

Re: Fundering kring katalysator.

Postat: tis 08 jun 2010, 11:11
av Kojje
Hmm skumt att dom skriver så, orginal är det iaf samma på 2.0T och T4:a 98-04.
Har du kollat upp så du har ordentligt laddtryck så det inte är så enkelt att wg-armen trillat av det är inte helt ovanligt.

Re: Fundering kring katalysator.

Postat: tis 08 jun 2010, 15:51
av Nicefarm
Hur märker man det? Juckade på den nyss och den rörde sig inte mycket, känns som att den fjädrar tillbaka fint när man drar den mot turbon och släpper också.

Re: Fundering kring katalysator.

Postat: tis 08 jun 2010, 19:48
av Kojje
Nicefarm skrev:Hur märker man det? Juckade på den nyss och den rörde sig inte mycket, känns som att den fjädrar tillbaka fint när man drar den mot turbon och släpper också.
Då låter det som den sitter som den skall har du ingen laddtrycksmätare så du kan kolla upp laddtrycket bör ladda någonstans runt 0.4 bar om det är en orginal 2.0T

Re: Fundering kring katalysator. (S40 2,0T -03)

Postat: tis 08 jun 2010, 20:14
av Nicefarm
Har just kikat på nätet hur en sån monteras, skaffar gärna en mätare bara jag vet hur den monteras.

Om det är katalysatorn som är paj så kan jag alltså köpa den från skruvat som sägs passa mellan 97-00? Är ju en standard kat.
Hissar dubbla tummar för priset 2800kr.

Re: Fundering kring katalysator. (S40 2,0T -03)

Postat: tis 08 jun 2010, 23:46
av hixen
Mätaren är jätteenkel att montera, du går på tryckslangen som följer motorblocket ca 8-10mm tjock (se bild), skarvar med ett t-kors och använder genomföringen som är precis över pedalerna. Ström kan du ta tex. bakom stereon, antingen ha ständig med knapp, eller så den går på tändningen.

Den grövre slangen i gummi du ser rakt framför dig är insuget från luftburken. Lycka till, Mvh

Bild

OBS, Lånad bild.

Re: Fundering kring katalysator. (S40 2,0T -03)

Postat: tis 08 jun 2010, 23:58
av Nicefarm
Ah, tack!!
Blir bara en mätning nu så jag ser att turbon laddar, sen känns det inte som den behövs då bilen är helt standard.
Laddar den som den ska så är katalysator nästa steg.

Re: Fundering kring katalysator. (S40 2,0T -03)

Postat: tor 17 jun 2010, 23:23
av Toffelhjälten
Det är inga bekymmer att stoppa en Universalkatalysator till din bil. Ring och hör med Meca, dom säljer massor av olika sorter, be dom ta fram den du behöver till din bil. Ligger på kring 1200-1400 kr.

Re: Fundering kring katalysator. (S40 2,0T -03)

Postat: lör 19 jun 2010, 20:37
av Nicefarm
Tack för tipset men jag har fått hem en jättefräch kat från en skrot i Norrland för 2000:-
Nu ska den bara bytas.

Re: Fundering kring katalysator. (S40 2,0T -03)

Postat: tis 06 jul 2010, 20:21
av Nicefarm
Då var problemet löst, va visst wg-armen ändå, äntligen har man laddtryck igen =)