Läckande returrör från turbon
Postat: lör 15 maj 2010, 15:56
Har nyligen införskaffat en V40 2.0T (118kw) -98 där det visat sig att det är en del att rätta till. Hade den inne hos Volvo i Lund och bad dem titta på bilen för att avgöra hur mycket som behövde göras och ja, det var en del.
Det jag framförallt fick en hint om var att det läcker olja som ett såll från något som verkstadsteknikern benämnde som returröret från turbon. Det verkar vara fler som haft detta problem och tyvärr hade jag inga möjligheter att kolla bilens undersida på lyft innan jag köpte den, så jag hade inte sett hur illa det var förrän jag nu var hos Volvo - helt svart av oljedimma.
Det man också såg var att någon försökt att laga oljeläckaget med någon form av Plastic Padding istället för att byta packningen som teknikern hos Volvo alltså förespråkade att man skulle göra. Min tanke är att jag vill veta om det är något man kan ge sig på och i sådana fall hur man enklast gör?
Jag är ganska så ny på bilmek. Har bytt lite avgasdelar på en Skoda Felicia för några år sedan men ville nu uppgradera mig till en "riktig" bil och så blev det en V40. Tyvärr så var det alltså en del fel på denna V40 som jag nu vill veta om det är värt att jag som glad lekman ger mig in på och försöker fixa. Oljeläckaget känns väl mest högprioriterat, men vidare så var det höger bakfjäder som behöver bytas, båda främre bromsskivorna var skeva så där rekommenderades jag att byta både klossar och skivor. Motorn ger ifrån sig ganska så mullriga vibrationer på tomgång och jag misstänker att det är något med att tomgången är för lågt ställd. Samtidigt såg jag att främre ljuddämparen på avgasröret gått sönder men påverkar det tomgången?
Som sagt, ganska så ny på det här med bilar och vill gärna veta om det är värt att jag går igång och försöker fixa bilen eller om ni snarare tycker att jag ska försöka få köpet hävt. Det enda jag fick info om var att bromsskivorna var skeva - inget av det andra informerades jag om utav säljaren. Förstod det på Volvo som att de 16 000 jag gav för bilen var lite i förhållande till vad det skulle kosta att laga alla fel.
Långt inlägg, men tacksam för alla svar! :)
Det jag framförallt fick en hint om var att det läcker olja som ett såll från något som verkstadsteknikern benämnde som returröret från turbon. Det verkar vara fler som haft detta problem och tyvärr hade jag inga möjligheter att kolla bilens undersida på lyft innan jag köpte den, så jag hade inte sett hur illa det var förrän jag nu var hos Volvo - helt svart av oljedimma.
Det man också såg var att någon försökt att laga oljeläckaget med någon form av Plastic Padding istället för att byta packningen som teknikern hos Volvo alltså förespråkade att man skulle göra. Min tanke är att jag vill veta om det är något man kan ge sig på och i sådana fall hur man enklast gör?
Jag är ganska så ny på bilmek. Har bytt lite avgasdelar på en Skoda Felicia för några år sedan men ville nu uppgradera mig till en "riktig" bil och så blev det en V40. Tyvärr så var det alltså en del fel på denna V40 som jag nu vill veta om det är värt att jag som glad lekman ger mig in på och försöker fixa. Oljeläckaget känns väl mest högprioriterat, men vidare så var det höger bakfjäder som behöver bytas, båda främre bromsskivorna var skeva så där rekommenderades jag att byta både klossar och skivor. Motorn ger ifrån sig ganska så mullriga vibrationer på tomgång och jag misstänker att det är något med att tomgången är för lågt ställd. Samtidigt såg jag att främre ljuddämparen på avgasröret gått sönder men påverkar det tomgången?
Som sagt, ganska så ny på det här med bilar och vill gärna veta om det är värt att jag går igång och försöker fixa bilen eller om ni snarare tycker att jag ska försöka få köpet hävt. Det enda jag fick info om var att bromsskivorna var skeva - inget av det andra informerades jag om utav säljaren. Förstod det på Volvo som att de 16 000 jag gav för bilen var lite i förhållande till vad det skulle kosta att laga alla fel.
Långt inlägg, men tacksam för alla svar! :)