Sida 1 av 2
Felkod P0139 O2-sensorkets???
Postat: sön 11 apr 2010, 21:04
av gaggi77
Hej
Jag äger en Volvo S40 2,0T '03 som har gått 9800 mil. Motorlampan började lysa i januari månad och slocknade av sig själv för två veckor sen då jag genast bokade tid för kontrolbesiktning efetrsom det var på tiden och jag visste inte vad skulle jag göra med lysande motorlampan om den började lysa igen. I fredags koplade besiktningsmannen in OBD2 för att kontrollera om det inte finns någon felkod trots att lampan var släckt och hittade en felkod som heter "P0139 O2-sensorkrets, långsam respons (bank 1, sensor 2)" !!!!
Idag när jag körde landsväg så började lampan lysa igen...
Vad kan det vara för fel? Vad betyder felkoden ovanför? Hjälp!
Re: Felkod P139 O2-sensorkets???
Postat: mån 12 apr 2010, 08:04
av rymdblomma
Hej,
Koden P0139 Oxygen Sensor Circuit Slow Response (Bank1, Sensor2) betyder att din bakre lambda sensor reagerar för langsamt. Sa vad kan det vara?
1. Du har läck nagonstans pa avgasröret för sensorn.
2. Din lambdasensor (efter kat) är skitig och halen är mindre (sitter igen helt eller delvis) och detta leder till en sämre respons.
3. Din lambdasensor (efter kat) är defekt.
4. Lite langsökt men din kat skulle ocksa kunna vara skadad (ihopsmält med för högt mottryck som följd).
5. Teoretiskt skulle det kunna vara fel pa LMM:en eller att du har en läcka pa insuget, men det är inte sa troligt.
Jag skulle rekommendera att du kollar dessa steg i nämnd ordning. Om du har en Scantool skulle jag rekommendera att radera koder efter att ha kollat för att se om koden kommer tillbaka.
Jag utgar ifran att din bil är orginal och inte är "tunad" pa nagot sätt...
Hoppas det löser sig.
Re: Felkod P0139 O2-sensorkets???
Postat: mån 12 apr 2010, 10:02
av gaggi77
Glömde skriva att bilen är trimmad av BSR steg 2. Kanske har ingen betydelse. Men om man ska köpa en ny lamdsond ska jag ta den för S40 T4 istället eftersom bilen är optimerad lika som T4-s prestanda?
Re: Felkod P139 O2-sensorkets???
Postat: mån 12 apr 2010, 11:40
av rymdblomma
Hej,
Naturligtvis inte, du har en 2,0T. Jag skulle dock tro att det kan vara samma sond men är inte säker.
Steg 2 är chip + sportsystem bakom Kat om jag inte minns fel. Öppet filter ocksa?
Ett öppet filter kan ställa till det eftersom LMM kan läsa fel om man gör ändringar före LMM:en. Sen är alltid fragan vad BSR baserade sin mjukvara pa, det kan vara en tidig mjukvara som till exempel har problem med den bakre sonddiagnosen. Det lär vi aldrig fa veta.
Sportsystem bakom kat har ingen (eller väldigt liten) inverkan pa nagot, men det later bättre sa klart (tycker vissa).
Hur länge körde du med Steg 2 utan problem?
Som sagt kolla punkterna jag nämnde förut...
Re: Felkod P0139 O2-sensorkets???
Postat: mån 12 apr 2010, 21:14
av gaggi77
Hej
Ja, jag har BSR avgas efter kat och öppet luftfilter. Har chippat bilen för 5 år sen och fick någon gång lysande lampa men den slocknade av sig själv. Kollade aldrig genom OBD2 vilka felkoder som finns. Det kan vara att jag har det gamla programvaran från BSR som orsakar felet från bakre lamdsondan!
Tänker köpa en ny lamda och OBD2 läsare... 2500:- :(
Re: Felkod P139 O2-sensorkets???
Postat: tis 13 apr 2010, 08:00
av rymdblomma
Hej,
Kolla sonden först innan du köper en ny. Det kan vara att den är skitig. En lambdasond har ett skyddshölje med hal i och om halen blir igensatta sa fungerar inte sonden. Det vor onödigt att lägga ut pengar pa en ny sond om du inte behöver. Att äga en scantool är en bra ide. Köp en som ocksa klarar de senaste CAN protokollen da kommer du ha glädje av den längre (jag har en U581, kolla ebay.co.uk som funkar kanon).
Om man har en bil med luftmassemätare (LMM, HFM, MAF, kärt barn har manga namn) skulle jag vilja varna lite för att köra med öppet filter (inte ett sant som passar in i luft burken utan ett "racefilter" som man maste ta bort luftburken för att sätta dit). Eftersom man modifierar insugsstreckan före luftmassemätaren sa finns risken att den inte far samma signal längre eftersom pulsationerna och strömmningen blir en annan. Normalt sett skulle man behöva kolla av detta och kanske göra anpassningar till optimeringen av mjukvaran, men det kan man normalt sett inte om man inte har en öppen ECU och applikationsmjukvara för sin Laptop och det har inga kunder. Eftersom luftmassesignalen är sa viktig sa kan man fa alla möjliga problem här (som till exempel att en diagnos för en lambda sensor inte är robust längre).
Som sagt skruva ur sonden och kolla om den är skitig, rengör med en rengöringsspry, bensin, 5-56 eller nat, rengör även kontakten och kolla för glapp + kablage, skruva tillbaka, radera koder med en Scantool och se om koden kommer tillbaka. Om den kommer tillbaka, byt sond.
Re: Felkod P139 O2-sensorkets???
Postat: tis 13 apr 2010, 10:58
av JohnBSR
rymdblomma skrev:Sen är alltid fragan vad BSR baserade sin mjukvara pa, det kan vara en tidig mjukvara som till exempel har problem med den bakre sonddiagnosen. Det lär vi aldrig fa veta.
Hej,
Jodå, det kan Ni gärna få veta. Samtliga trimprogramvaror är
alltid (oavsett bilmodell) baserad på exakt den mjukvarurevision som finns i bilen original vid trimningstillfället. I just S40/V40-fallet läses alltid original programvara ur och modifieras, d.v.s. att de aldrig är en "gemensam standardprogramvara" som bilen omladdas med. De omkalibreringar som görs följer en standardnorm för att garantera korrekt driftsparametrar, men som frågan ovan gällde, katalysatordiagnostik eller lambdasondsdrivning etc. justeras inte utan bibehålls original.
För bilar med PPC gäller samma sak. PPC frågar bilen redan innan programmering om exakt vilken mjukvarukonfiguration som bilen har och väljer därefter korrekt programvarurevision för uppgraderingsprogrammet. På så vis garanteras kunden att han/hon alltid får en programvara som i revisionsnumrering är likadan som i originalfallet.
Gällande lambdasonder generellt så är dessa förbrukningsvara och skall bytas med jämna mellanrum. Din sondtillverkare kan ge Dig upplysningar om rekommenderade bytesintervaller.
M.v.h. John BSR
Re: Felkod P139 O2-sensorkets???
Postat: tis 13 apr 2010, 15:32
av rymdblomma
Hej,
Vad jag menade med mitt inlägg var att om man ändrar hardvara pa sin motor sa borde man igentligen ocksa ändra optimeringen för att allt ska passa igen. BSR steg 2 är vad jag har sett pa er hemsida chip + sportsystem efter kat. Alltsa sportsystem är enda HW ändringen, vilket inte har nagon inverkan annat än ett lite lägre mottryck. Om man ändrar insuget gör man fran motorstyrsystemet en mycket större ändring och om man inte gör en anpassning av fyllnadsgradsmodellen sa tar man en risk att man kan fa problem. Eftersom till exempel (i detta fall) svarstiden (felnivan) för den bakre lambdasonden är beroende av luftmassan kan det paverka robustheten pa diagnosen.
John: Jag är säker pa att ni pa BSR gör ett bra och seriöst jobb, och att ni baserar alla era ändringar pa den mjukvara + optimering som finns i bilen later bra. Däremot är det inte säkerställt att man far nagot som är baserat pa det senaste som finns att tillga pa Volvo, men det hade man ju inte innan chipningen heller.
En lambdasond är inte en förbrukningsvara som behöver bytas efter ett visst antal ar eller mil. Om sondtillverkaren hade sadana föreskrifter skulle Volvo (och andra tillverkare) behöva ha detta i serviceplanen för att garantin (för Volvo) gentemot sondtillverkaren skulle gälla. Däremot är inte alla sonder sa robusta som man skulle vilja da speciallt Bosch framsonder är kända för att vara känsliga för kondensvatten vid uppvärmning och detta leder ofta till att keramikdelen i sonden spricker. gaggi77 borde ha en Siemenssond och vad jag vet är dom robustare. Om man sen chipar och kör med högre moment/effekt och förmodligen högre avgastemperatur sa finns risken att nagon del av sonden överhettar. Eftersom gaggi77:s fel P0139 är just responsen pa bakre sonden kan det vara att den bara är igenkladdad och jag skulle inte byta sond utan att kolla det, men det är jag det och jag rullar inte i pengar. Det kommer säkert inte fran BSR steg 2 (som vi nu vet är baserat pa vad som fanns i bilen innan) och jag tror inte heller att det öppna filtret kan orsaka en sa stor inverkan pa den bakre sonden (men man vet aldrig).
Re: Felkod P139 O2-sensorkets???
Postat: tis 13 apr 2010, 15:46
av JohnBSR
rymdblomma skrev:Däremot är det inte säkerställt att man far nagot som är baserat pa det senaste som finns att tillga pa Volvo, men det hade man ju inte innan chipningen heller.
Exakt. Vi låter biltillverkaren uppdatera kundernas bilar till nyare programvarurevisioner om kunden så önskar eller om det helt enkelt ingår i ett serviceförfarande från serviceverkstaden.
rymdblomma skrev:En lambdasond är inte en förbrukningsvara som behöver bytas efter ett visst antal ar eller mil.
Förbrukningsvara var kanske ett lite hårt ord, men produktspecifikationen från Bosch (som Du nämner i Ditt exempel) i Sverige har på flertalet lambdasonder ett rekommendrat bytesintervall på 160.000 km (jag sitter med en sådan spec. framför mig nu och läser "rakt upp-och-ner"). Att det rekommenderade bytesintervallet inte efterföljs av verkstäderna kan ju givetvis bero på att man anser detta onödigt och att det finns en förhoppning om att avdrift kan detekteras under normalt serviceintrvall varpå byte endast sker i de fall där det förefaller vara befogat.
M.v.h. John BSR
Re: Felkod P0139 O2-sensorkets???
Postat: tis 13 apr 2010, 16:04
av gaggi77
Hej igen.
Har varit idag hos BSR där de koplade in sin felkodläsare in i OBD2. Som sagt har besiktningmannen hittat felkod "P0139 O2-sensorkrets" men BSR-s felkodläsare hittade inga felkoder trots att motorlampan lyste och lyser fortfarande. Han försökte flera gånger men inga felkoder kom fram. Tyckte det var konstigt.
Jag har bytat bakre lamdsond för 3 år sen eftersom kabel skadades. Kollade kabel idag och det finns en liten spricka men där syns inga strömtrådar så att säga. Ska snart ta bort lamdan och rengöra den och kolla om den funkar bättre.
Tackar för alla tips!