Sida 1 av 1

Problem s40 t4

Postat: tor 25 mar 2010, 00:10
av hixen
Tjena..
Upptäckte idag på väg hem efter ca 2 mils körning, att tomgången direkt börjat vandra mellan 300varv upp till cirka 1300 hela tiden. Körde lite med växel i lagd och det funka fint, förutom att den laddade bara ca: 0.5 bar, stanna ett par ggr och den betedde sig likadant med tomgången. fick sedan stå och svalna till lite (ca 1 timme), och då betedde sig tomgången helt okej, ligger visserligen lite förhöjd på ca:900-1000 varv/minut för att sedan efter ca 15 sek sjunka till strax under normal någonstans mellan 600-700. Laddet var till min förvåning, av och till 1.1 bar under accerlation, och emellan åt normalt 0.8, 0.9..
Motorlampan tändes, och den enda modifieringen är öppet filter. Det senaste som är gjort är rengjord tomgångsmotor i söndags, tror ni det kan vara där den drar tjuvluft vid packningen? eller är det något annat som strular?
Sorry för uppsatsen, men ville beskriva så noga det gick,

Mvh Ronnie

Re: Problem s40 t4

Postat: tor 25 mar 2010, 07:54
av rymdblomma
Hej,

Lurigt problem. Hur kan du veta vad bilen laddar? Vad har du för felkod?

Om du har läckage i insuget sa är det rimligt att du inte far fullt laddtryck och tomgangen blir ocksa dalig.
Det kan ocksa vara sa att du har problem med din tomgangsventil, att den glappar elle kärvar och att den inte kan reglera tomgangen riktigt. Detta kan ocksa leda till att du far en felkod för LMM:en och det i sin tur gör att du hamnar i en safety mode där trycket regleras baserat pa en lastsignalmodel.

Det kan tyvärr vara en hel del andra grejer ocksa...

Om du har möjlighet att läsa ut felkoden sa gör det för da vet vi lite mer om vad vi kan misstänka.

Re: Problem s40 t4

Postat: tor 25 mar 2010, 22:48
av hixen
tack för svaret! men nu till det roliga, motorlampan släcktes idag och laddtrycket verkar till synes gå normalt, upp till ca 1 bar för att sedan falla ner till ca 0,7 - 0,8.. (har laddtrycksmätare inkopplad) Tomgången verkar fungera, hade isär tomgångsmotorn och rengjorde ytterligare en gång. kontrollerade alla slangar, och t-korset men såg helt okej ut (visserligen ser man inte allt..)

Men frågan är, kan det finnas en felkod kvar även fast motorlampan har släckts?
För isf kan det vara aktuellt att kolla så det inte är ngt annat som spökar, då jag hade som plan att chippa bilen om 2v.

Mvh Ronnie

Re: Problem s40 t4

Postat: fre 26 mar 2010, 08:19
av rymdblomma
Hej,

Med felkoder funkar det sahär för EU efter arsmodell 2000 (för USA är det lite annorlunda):

Tända MIL:
Ett fel detekteras --> en preliminär felkod sätts samt freeze frame (och safety mode om det finns nagon för detta fel).
Efter nästa motorstart detekteras felet igen --> en preliminär felkod är kvar (och safety mode om det finns nagon för detta fel).
Efter nästa motorstart detekteras felet igen --> en bekräftad felkod sätts och MIL tänds.

Släcka MIL:
Det krävs tre motorstarter där felet inte detekteras igen för att släcka MIL. En preliminär felkod är dock kvar.

Ta bort preliminär felkod:
Med MIL tänd --> Efter att MIL är släckt behövs 40 Warm up cycles (motorstart med kall motor) där felet inte detekteras igen för att ta bort den preliminära felkoden.
Utan MIL --> Det krävs lika manga motorstarter untan fel som man har haft med fel (det är en counter som räknar upp och ner) för att far bort den preliminära felkoden.

Vad jag har beskrivit kallas three trip logic (tre motorstarter till MIL) och är lag i EU. I USA gäller two trip logic (tva motorstarter till MIL) och det är ocksa OK att använda i EU (eftersom det är strängare). Det kan hända att Volvo använder two trip logic även i EU.

Jag hoppas att jag har rett ut begreppen lite. En Scantool är inte dumt att ha eftersom man kan läsa ut koderna samt en del motorvärden pa besinbilar i EU efter 2000. Satsa pa en som kan med manga kommunikationsprotokoll och CAN är ett maste tycker jag eftersom alla nyare bilar använder det. Själv har jag en sadan
(http://cgi.ebay.co.uk/Car-Fault-Code-Re ... 1c112f6294) och är nöjd, den funkar utmärkt pa min Volvo V40 T4 -01 men även pa min Ford Mondeo 2,2 TDCI -05.

Var ska du chippa bilen?

Re: Problem s40 t4

Postat: fre 26 mar 2010, 20:49
av hixen
okej, då kan en sådan vara aktuell då den kostar nästan lika med som en felsökning..
Hade som tanke att chippa bilen på mässan i jönköping, hos autotech om dom gör sånt där men beroende på detta då bilen verkar gå okej men laddet peakar 1 bar, för att sedan falla till 0.7 bar efter cirka 1.5 sek vilket jag har för mig är lägre än tidigare.. Den dör även efter man gasar på och den peakar 1 bar, för att sedan trycka kopplingen så faller den tills den dör (precis som den inte orkar hålla tomgången).. Ska undersöka detta i nästa vecka, återkommer med felkod förhoppningsvis :) tack för hjälpen, mvh Ronnie