Sida 1 av 1
För mycket kylvatten s40-96
Postat: tis 01 dec 2009, 00:48
av Shift
Jag råkade fylla i lite för mycket glykol efter termostatbytet jag gjorde förra veckan. Så nivån är 1cm över maxstrecket. Stämmer det att man kan trycka topplockspackningen om man åker runt med för mycket vatten i systemet? Tycker att bilen är så modern att det borde finnas skydd mot övertryck, men samtidigt finns maxnivåmätaren där av en anledning.
Re: För mycket kylvatten s40-96
Postat: tis 01 dec 2009, 09:02
av Fisch
Det där med topplockspackningen tror iaf inte jag på. Vattnet får inte knappast ett högre tryck i motorn för det (Fast det är teoretiskt möjlig då lägesenergin blir marginalen högre). Dessutom cirkulerar olika mängder vatten beroende på hur varm motorn är just i en specifik tidpunkt. Maxnivån och likväl minnivån har säkerhetsmarginaler just för att det är lätt att fylla på för mycket eller att efter en tid ha för lite.
Annars är det lätt att öppna avtappningspluggen som sitter under kylaren för att justera nivån.
Re: För mycket kylvatten s40-96
Postat: ons 02 dec 2009, 22:52
av Tartryffel
Jag kan lova att locket till kärlet släpper ut vattnet lååångt före topplockspackningen ger sig.
Skulle däremot hela systemet vara hermetiskt tillslutet blir det en annan fråga, men det är det som bekant inte.
Re: För mycket kylvatten s40-96
Postat: ons 02 dec 2009, 23:20
av Shift
Nej det låter faktiskt helt förnuftigt!