Volvo S40 2.0i 1998: Startar inte efter kamremsbyte
Postat: mån 30 nov 2009, 08:57
Har bytt kamrem på en Volvo S40 2.0i och efter det startar den inte.
Lite bakgrund.
Lagret i spännrullen till drivremmen till generator, servo och AC-punp havererade. Rullen ställde sig lite snett och låste sig, remmen trycktes innåt, gick av remskivan och en del av den trasslade in sig i kamremmen som då gick av.
Motorn gick på tomgång när detta hände.
Har nu bytt drivrem och kamrem och allt är monterat enligt Haynes handbok.
Men motorn startar inte, inte ett tändande, så vad kan gå snett?
Den uppenbara risken är såklart att ventilerna krökts, hur stor är den att samtliga cylindrar påverkats? (Någon som har en topp liggande....?)
Har lite dålig koll på vad som driver tändning, bränsleinsprutning etc, kan vevaxeln ha hamnat ett varv fel?
/Christer
Lite bakgrund.
Lagret i spännrullen till drivremmen till generator, servo och AC-punp havererade. Rullen ställde sig lite snett och låste sig, remmen trycktes innåt, gick av remskivan och en del av den trasslade in sig i kamremmen som då gick av.
Motorn gick på tomgång när detta hände.
Har nu bytt drivrem och kamrem och allt är monterat enligt Haynes handbok.
Men motorn startar inte, inte ett tändande, så vad kan gå snett?
Den uppenbara risken är såklart att ventilerna krökts, hur stor är den att samtliga cylindrar påverkats? (Någon som har en topp liggande....?)
Har lite dålig koll på vad som driver tändning, bränsleinsprutning etc, kan vevaxeln ha hamnat ett varv fel?
/Christer