Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av a94marbo
#22663
Hej

Har en S40 med 1,8 liters GDI motor.
För ett par dagar sedan började motorn att effektbegränsa vid ungeför 90 Km/h på plan väg. All effekt försvinner bilen saktar in och en lampa med lamda symbol börjar att lysa.
Släpper jag då gasen så släcks lampan och bilen saktar in och effekten kommer tillbaka.

Är det någon som vet vad som kan vara felet?
Kan man fixa det själv?
Vad skulle det kosta att lämna in bilen till Bilia för att få det fixat.

Det här är inte vad man behöver precis innan jul med resor och julklappar!!!

Tacksam för all tänkbar hjälp.

/Martin
Användarvisningsbild
av Mysko
#22974
a94marbo skrev:Hej

Har en S40 med 1,8 liters GDI motor.
För ett par dagar sedan började motorn att effektbegränsa vid ungeför 90 Km/h på plan väg. All effekt försvinner bilen saktar in och en lampa med lamda symbol börjar att lysa.
Släpper jag då gasen så släcks lampan och bilen saktar in och effekten kommer tillbaka.

Är det någon som vet vad som kan vara felet?
Kan man fixa det själv?
Vad skulle det kosta att lämna in bilen till Bilia för att få det fixat.

Det här är inte vad man behöver precis innan jul med resor och julklappar!!!

Tacksam för all tänkbar hjälp.

/Martin
Kan du kolla felkoder på den själv? (troligen inte)
Låter som om det är nått med bränslesystenet. Lambda lampan är en miljölampa och tänds när bilen inte går som det är tänkt. Motorn går i nödkörningslägen.

Kom det helt plösligt har jag inte en aning om vad det kan va. Men du får troligen svar snart.
av a94marbo
#23117
Bilen har nu varit på verkstad och de indentidierade felet till luftmassmätaren och bytte ut den. Tyvärr har felet kommit tillbaka bara ett par dagar efteråt. 4500 kostade luftmassmätaren!!! Enligt verkstaden har det hänt att de fått defekta delar från volvo innan så han skall testa att byta till en ny nästa vecka.

Under tiden tänkte jag att jag skulle felsöka lite själv.

Fråga: Vad händer om jag drar ut kontakten från luftmassmätaren? Har databoxen en annan tabell den kan använda för att klara sig utan mätaren. Min taktik är att testa utan för att se om felet är kvar. Försvinner det är det troligt att även denna mätare är kass. Är felet kvar har verkstaden helt enkelt bytt fel del.

Fråga: Vad gäller om verkstaden bytt fel del? Kan man få sina pengar för den felaktigt bytta delen tillbaka då?

/Martin
av a94marbo
#23960
Hjälp!

Nu går inte bilen alls. 2 veckor efter bytet av lufmasemäteren startar bilen på 4-5 försöket och den hostar och bluddrar något fruktansvärt.

Väl igång orkar den inte ens börja rulla utan motorn dör direkt när man släpper upp kopplingen och gasar på.
Jag inser att jag behöver lämna in bilen, men vad kan ha hänt med den? Jag vill skapa mig en uppfattning om vad det kommer att kosta.

/Martin

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Kolla också med vilken motor du kan ha de sm[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]