Anliggande bakbroms på Volvo S/V40 1999 års modell.
Postat: lör 03 dec 2005, 07:42
Anliggande bakbroms på Volvo S/V40 1999 års modell.
Fråga 1. Kan man få bort att bromsarna ligger an genom att ta ur bromsklossarna och sedan skruva kolven ut och in några gånger? ’För trycka med en stor polygrip går väl inte??
Fråga 2 . Kan någon i Nordiska X40-klubben med erfarenhet av bromsarna berätta hur jag praktiskt skall göra för att få bakbromsen att inte ligga an längre.
Fråga 3 . Det står i Haynes Gör-det-själv-handbok att man måste byta bromsokens styrspindelbultar varje gång de skruvas loss. Det betyder att man måste köpa nya bultar varje gång man byter/har ute bromsklossarna. Behövs verkligen bultarna bytas? Kan jag inte återanvända bultarna om de inte ser rostiga ut?
Så här är det.
Då jag skulle byta till dubbdäcken igår och hade bakvagnen upphissad så kände jag att på höger bakhjul låg bromsen på och det gick trögt att vrida runt hjulet.
Handbromsen var helt nere, frisläppt. ( Motstånd då jag drar i den först vid 4-5 hacket så handbromsen kan jag räkna bort som orsaken till anliggande bakbroms
).
Jag köpte bilen för 3 månader sedan och då hade bilfirman precis nybesiktigat bilen utan anmärkning. Själv är jag förvånad över att bromsarna ligger an så mycket redan efter 3 månader.
Tidigare hade jag en Volvo 740 och skötte alltid bromsarna själv. Blev det anliggande bromsar på den bilen så brukade jag ta bort bromsklossarna och sedan växelvis trycka in kolven med en stor polygrip respektive trycka ut den genom att trycka på bromspedalen. Eventuellt behövdes även ibland lite 5.56 innanför dammgummitätningen.
Nu har jag läst i Haynes Gör-det-själv-handbok att V40-an har en annan typ av bromskolvar än Volvo 740-an och som skall SKRUVAS? Detta är nytt för mig.
PÅ TISDAG KVÄLL SKALL JAG HISSA UPP BILEN OCH FÖRSÖKA LÖSA PROBLEMET.
SÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR ALLA TIPS FÖRE TISDAG KVÄLL./ PETER
PS. jag har köpt Biltemas bromsverktyg för att skruva bromskolvarna med.
Fråga 1. Kan man få bort att bromsarna ligger an genom att ta ur bromsklossarna och sedan skruva kolven ut och in några gånger? ’För trycka med en stor polygrip går väl inte??
Fråga 2 . Kan någon i Nordiska X40-klubben med erfarenhet av bromsarna berätta hur jag praktiskt skall göra för att få bakbromsen att inte ligga an längre.
Fråga 3 . Det står i Haynes Gör-det-själv-handbok att man måste byta bromsokens styrspindelbultar varje gång de skruvas loss. Det betyder att man måste köpa nya bultar varje gång man byter/har ute bromsklossarna. Behövs verkligen bultarna bytas? Kan jag inte återanvända bultarna om de inte ser rostiga ut?
Så här är det.
Då jag skulle byta till dubbdäcken igår och hade bakvagnen upphissad så kände jag att på höger bakhjul låg bromsen på och det gick trögt att vrida runt hjulet.
Handbromsen var helt nere, frisläppt. ( Motstånd då jag drar i den först vid 4-5 hacket så handbromsen kan jag räkna bort som orsaken till anliggande bakbroms
).
Jag köpte bilen för 3 månader sedan och då hade bilfirman precis nybesiktigat bilen utan anmärkning. Själv är jag förvånad över att bromsarna ligger an så mycket redan efter 3 månader.
Tidigare hade jag en Volvo 740 och skötte alltid bromsarna själv. Blev det anliggande bromsar på den bilen så brukade jag ta bort bromsklossarna och sedan växelvis trycka in kolven med en stor polygrip respektive trycka ut den genom att trycka på bromspedalen. Eventuellt behövdes även ibland lite 5.56 innanför dammgummitätningen.
Nu har jag läst i Haynes Gör-det-själv-handbok att V40-an har en annan typ av bromskolvar än Volvo 740-an och som skall SKRUVAS? Detta är nytt för mig.
PÅ TISDAG KVÄLL SKALL JAG HISSA UPP BILEN OCH FÖRSÖKA LÖSA PROBLEMET.
SÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR ALLA TIPS FÖRE TISDAG KVÄLL./ PETER
PS. jag har köpt Biltemas bromsverktyg för att skruva bromskolvarna med.