Sida 1 av 1
tappade kraft
Postat: fre 13 nov 2009, 19:23
av fläkttrim
Panik
Behöver seriös hjälp snabbt. 1.a gången ägare till en bil me turbo (S40 T4-01). 5 dagar efter inköpet, "fläskade". ja på fullt för att kolla hur den gick. 2:an o 3:an drog den skönt, men när 4:an gick in kände jag att den plötsligt tappade kraften totalt. Min första tanke är ju givetvis att turbon skurit (hörs inte det där svagt vinande ljudet vid ca 2200rpm). Fått ett snabbråd att ta bort insugsslangen o känna om turbinhjulet snurrar, som är ett definitivt svar på att turbon skurit, MEN OM det inte skulle vara så, vad kan vara en trolig orsak (nå ventil ed som styr turbotrycket, eller rättare sagt,,,inte ger ett t-tryck?). Redan förberett mig på en saftig kostnad på en ny turbo, men tar gärna emot tips på firmor som har bra priser på utbytes e nya t-aggregat ev tar hela reparationsjobbet. (bor i mellansverige). Alla svar beaktas. PS förbannat rolig bil, dom 5 dagarna den gick, tros inte vara chippad, men inte säker på det, ska kolla det på volvoverkstad vid senare tillfälle (om jag har nå pengar kvar då)
Re: tappade kraft
Postat: sön 15 nov 2009, 16:31
av Kojje
Trolig orsak kan vara att magnetventilen gett upp inte alls ovanligt tyvärr går på strax över 500kr på volvo och du byter den själv på 5 min.Hade turbon gett upp borde du haft missljud och inte bara ett svagt vinande samt att du borde haft en del svart rök bakom bilen men ingen regel utan undantag det kan ju vara turbon trots allt.
Svårt att ge tips om firmor för hjälp med byte av turbo när man inte vet i vilken del av landet du bor.Volvoverkstäderna har utbytes du kan även kolla på
http://www.gikturbo.se/
Re: tappade kraft
Postat: sön 15 nov 2009, 18:21
av fläkttrim
Tackar för svaret, men för en oinvigd nybliven turboägare,,, var sitter den magnetventilen o vad gör den egentligen, (kan det vara den sk dumpventilen du menar???). I övrigt kan sägas att bilen går jättebra (förutom att det fattas en jäkla massa hästkrafter), ryker inget inga missljud eller annat. Bara avsaknaden av turbokrafter som var ganska så häftig (näre funkade)
Re: tappade kraft
Postat: sön 15 nov 2009, 19:11
av fläkttrim
hooops, hittade en förklaring till vad den satt på ett annat forum. Gick ut o kopplade in 12v, men blir ändå inte klokare, då det finns 3 st slangar kopplade till denna, då vet jag bara att den "drar" när jag kopplar in 12v,(vilket den gjorde) men vet inte när det o var flödet ska vara i dessa 3 slangar. Ska försöka få tag i lite sprängskisser/verkstadshandbok på nätet imorrn o forska vidare hur det funkar, men fortvarande tacksam för info o ideer.
Re: tappade kraft
Postat: sön 15 nov 2009, 23:45
av Kojje
Den skall sitta på luftburken svart eller grå stor som en halv tändsticksask på ett ungefär det går 3 slangar och ett kontaktstycke till den.
Den sitter med en hake på luftburken och det är inte ovanligt att den ramlar av och ligger i närheten slangarna skall vara färgmärkta.
När magnetventilen ger upp finns det inte mycket annat att göra än att byta ut den om den verkligen är boven i dramat men enligt din beskrivning är jag nästan säker på att det är magnetventilen, pajar den går bilen bara på grundladdtryck vilket gör att du tappar 40-50hk det är inget farligt att köra med bilen så du behöver inte vara rädd för, känner du någon med en volvo turbo typ t5,v70 2.5t 2.4t s80 turbo eller liknande någerlunda ny modell så är det samma magnetventil om du vill prova.Annars brukar dom ha dessa hemma på volvo då det är ganska vanligt att dom ger upp.
Dumpventilen eller avlastningsventilen sitter på turbon och har inte med detta att göra.
Re: tappade kraft
Postat: mån 16 nov 2009, 20:37
av fläkttrim
Så där ja,,,,,Då va man glad igen. Va iväg idag o hörde mig för lite på en Volvoverkstad (en gammal BMW verkstadskompis som jobbar på Volvo nu). Han förklarade lite hur HELA systemet funkade o trodde inte själv att turbon hade skurit. Flera orsaker till "effektbortfall" kan inträffa. I mitt fall var det inte magnetventil, eller turbon som skurit, vilket han sa va en mycket otrolig orsak (med turbo alltså). Han tipsade oxå om magnetventilen, spjället in i turbon o wastegaten (eller staget mellan dom) FELKODERNA KAN INTE ALLTID SÄGA VAD SOM ÄR FEL.
Hur som helst,,, jag kollade magnetventilen,,skickade på 12V,,, o det verkade som den reagerade, tog en spegel o lös under värmeskölden,,,o vad såg vi där?????ett spjäll med en axel, men ingenting inkopplat på den??????? därefter en "vaccumklocka" bredvid, men en utgående axel,,,o ingenting inkopplat på den.
Spjället var inga problem att kolla upp hur den skulle stå. För åt ena hållet slog den i ett oljerör (tryckoljerör TILL turbon), så det var bara att vrida den åt andra hållet o koppla in den med "axeln" från den där (klockan/Vaccumklockan"). Smorde in allt med molycote,,in med en ny saxpinne för att koppla ihop det,,,, o snacka om lycka när man hörde det där "VINANDE" ljudet vid ca 2200prm. Summa sumarum,,,,Nu går bilfan som sat...Släppte på 3:ans växel o antispinnlampan blinkade som värsta discolampan.
Kul,,,kostade inte en spänn o man vet lite mer hur systemet funkar (hade bokat till på verkstad med skrämmande kostnadsförslag) Nu kan man tanka 98Oktan o härja omkring igen.
Men tack för förslag som inkommit..........
Re: tappade kraft
Postat: mån 16 nov 2009, 21:20
av Tantan
:D :D :D
Re: tappade kraft
Postat: sön 14 okt 2012, 11:11
av ketto
Gammal tråd men uppar den!
Råkade ut för samma skit i går på E18 hem från Enköping! Bilen började helt plötsligt sluta ladda och den gick som en 1.0 L sugmotor på 55 hk.. Nåja, hade 7 mil kvar hem, men stannade i Västerås för att kolla va de va som va på tok, hittade inga fel visuellt, bilen dog ett par ggr på tomgång, nåja, startade bilen och tog småvägar hem istället för E18, är bara 2+1 filigt från Västerås till Köping och där vill ju man ju helst ej att bilen ska packa ihop.
Upp me huven väl hemma och lät motorn kallna ett par timmar, sen ut i garaget och bort me värmeskölden över turbon, ja, men se där, saxpinnen väck och pinnen från klockan dinglar utanför, upp till OKQ8 för att köpa saxpinnar, dit me en ny och vips, turbotryck igen! Reparationen kostade mig 25 spänn, helt överkomligt!
Tur att de finns forum...
//Mattias