Sida 1 av 3
Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: ons 11 nov 2009, 00:33
av metalHJ
Har nyligen köpt en V40 -01'a. Är nu dags för bromsbyte runtom, och började bak för där var det riktigt illa.
Så till problemet, kolven i oket vänster bak verkar vara ett rent helvete att få in. Har brytit, tvingat och skruvat. Allt utan resultat! Skruva är i stort sett omöjligt, kolven rör inte på sig varken medurs eller moturs. Har testat att trycka ut kolven lite försiktigt med bromspedalen, och utåt kommer den utan problem vilket tyder på att det inte borde vara fastrostat. Dock har jag reflekterat över att packningen har halkat ur sitt läge och sitter inte runt kolven/cylindern som den borde vilket i mina ögon är en varning för att det kommit in skit.
Har inte arbetet med specialverktyg som finns för att skruva kolven, har kört med rörtång/polygrip och det känns som att jag fått riktigt bra grepp. Så frågan är ändå om jag skulle ragga tag i ett specialverktyg så jag får kraft via ett dragskaft med oket fastskruvat! När jag kör med tänger kommer jag ju inte åt att skruva med oket fastskruvat i navet utan måste ha det löst vilket gör det lite bökigt att få kraft på rätt sätt.
Finns det någon utförlig förklaring för hur man ska gå tillväga? Så jag får en blick i om jag själv gör något fel, eller om det är så enkelt att oket har kärvat ihop och måste renoveras/bytas.
All hjälp mottages varmt! Tack på förhand/ Pontus
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: ons 11 nov 2009, 00:43
av Esa_finnen
Jag skulle nog köpa ett specialverktyg på biltema och prova, har för mig att den bara kostade 99 kr.
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: ons 11 nov 2009, 16:33
av #27
Ja prova med ett specialverktyg för man måste trycka samtidigt som man skruvar.
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: ons 11 nov 2009, 19:24
av metalHJ
Tack för svar! Tipsen om specialverktyget var väl värda, kunde hyra en hel sats för 50 kr. av den lokala reservdelskedjan. Gick kanonsmidigt med ett sånt verktyg! Kommer nog köpa en egen sån sats, det är värt varje krona.
Men ett problem föder ju ofta ett annat, i alla fall vid bilmeckande. Packningen vred sig och blev än mer demolerad när jag skruvade/tröck in kolven och måste därför sätta dit en ny! Beställde, så den är hemma imorrnbitti.
MEN, kära vänner! Hur är fallet här, kan jag med lite fifflande få dit den nya packningen utan att ta ur kolven från oket? Eller är det bara att trycka ut kolven som gäller? Vore ju skönt att slippa lufta hela systemet...
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: ons 11 nov 2009, 19:35
av volvo51
Du måste ut med kolven för att få i tätningen i spåret i densamma.
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: ons 11 nov 2009, 19:56
av metalHJ
Köpte en sats så man kan lufta själv, med behållare, slanganordning och nippel med backventil som kopplas mellan luftnippel på oket och behållaren som samlar upp bromsvätskan utan att släppa tillbaka någon luft. Verkar smidigt, får se hur det fungerar i praktiken.
Någon speciell ordning jag ska lufta systemet i? Och hur mycket behöver man lufta, om det finns någon generell uppfattning?
EDIT: Glömde såklart en viktig fråga, är det enkelt att få in kolven i oket igen? Någon speciell metod eller är det bara att försöka gänga tillbaks kolven med tryck? Inget annat specialverktyg som går åt för just det jobbet?
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: ons 11 nov 2009, 21:01
av Tantan
Luftningen sker enligt följande ordning: HB, VB, HF, VF. Alltså den broms som är längst ifrån behållaren, sedan näst längst, osv.
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: tor 12 nov 2009, 19:53
av volvo51
Lufta tills det inte längre kommer luftbubblor i plastslangen. Glöm inte att kolla och fylla på i behållaren under tiden.
Kolven putsar du med svinto och smörjer med bromscylinderfett så går den lätt att skruva in.
Trampa hårt på bromsen mellan varje ok så att kolvar och belägg "sätter sig".
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: tor 12 nov 2009, 23:03
av metalHJ
Tack för alla tips! Missade att putsa kolven med svinto och smörja med fett, kanske hade underlättate mitt helvetesslit. Tyckte det var orimligt bökigt att byta packning och trä in kolven i cylinderloppet igen, bara jobbet att få på den ytrre packningen kring cylinderloppet var ju ett rent skit. Fan vilket bök det var, men med min vanliga inställning "Skammen den som ger sig" så fortsatte jag att svära tills jag fått på packningen.
Tillslut går det, men under tiden jag höll på och jävlades med det funderade jag seriöst på att tillverka någon form av verktyg för att underlätta detta jobb, har inte verkstäderna det?
I övrigt fick vi lufta bromsarna till förbannelse, det uppstod uppenbarligen väldigt mycket luft i systemet under tiden jag renoverade oken! Och fortfarande kvarstår nog lite luft, men ska troligtvis redan i helgen byta bromsar fram och ska då riva med skiten igen så då går jag lös och luftar en sista gång för att vara på säkra sidan!
Måste bara dubbelkolla, yttre packningen är väl endast för att stoppa upp damm och övrig skit att tränga in i cylinderloppet medans den innre tätar och håller tätt kring kolv och cylinder? Ena yttre packningen fick nämligen en skada när jag trädde på kolven och tvingade på den, så den är inte lika tät som ny men jag ansåg att den är tillräckligt tät för att stoppa upp skit. Rekomenderar ni att jag byter ut mot en ny?
Återigen stort tack för all feedback, underbart med ert stöd här på forumet!

-)
Re: Bromsbyte bak V40 2.0T -01 HJÄLP!
Postat: mån 16 nov 2009, 23:49
av metalHJ
Update!
Nu är även bromsarna fram bytta, vilket var kalaslätt i jämförelse med bakbromsarna! Fick dit slitsade och borrade skivor fram och givetvis nya belägg... Luftade systemet återigen, och bättre än så här blir det nog inte så jag får anse mig vara nöjd!
Handbromsen ska dock "efterspännas" då den inte nyper så bra som den borde, dock tillräckligt för att hålla bilen still men pedant som jag är nöjer jag mig inte förrens det är riktigt bra. Så till frågan, handbromsen går väl inte att justera bak vid oken? Det ska väl vara självjusterande? Alltså ser jag bara att man kan spänna vid spaken i kupén?
Vid monteringen av nya belägg o skivor bak såg jag till att det var tajt mellan belägg och skiva (Fick slå dit oket). Nu har jag kört runt en 15-20 mil sen monteringen, så det borde ha slitit till sig!