Sida 1 av 2
GLT S40 2,0T
Postat: sön 08 nov 2009, 02:59
av gaggi77
Är det någon som vet var ligger grundladdtrycket på en S40 2,0T? När man tar ur kontakten till magnetventilen och kör fullgas på typ 3an eller 4ans växel, samtidigt kikar man på laddtrycksmätaren.
Jag kanske skulle behöva ställa in GLT på min...
Re: GLT S40 2,0T
Postat: sön 08 nov 2009, 12:18
av Kojje
GLT 2.0T skall vara ca 0.2 bar och på T4:an ca 0.45.
Re: GLT S40 2,0T
Postat: sön 08 nov 2009, 12:36
av gaggi77
Tack
Jag hade problem med laddtrycket som faller från 0,9 till 0,5 bar. Köpte idag magnetventilen och nu laddar den 0,9 och faller lite till 0,8 - 0,7.
Jag är nöjd! :D
Re: GLT S40 2,0T
Postat: sön 08 nov 2009, 16:09
av Kojje
gaggi77 skrev:Tack
Jag hade problem med laddtrycket som faller från 0,9 till 0,5 bar. Köpte idag magnetventilen och nu laddar den 0,9 och faller lite till 0,8 - 0,7.
Jag är nöjd! :D
Låter som det funkar precis som det skall nu då

-)
Re: GLT S40 2,0T
Postat: mån 09 nov 2009, 16:25
av cul8r
Hej lite nyfiken på vad är en GLT 2.0T?
Vad är orginal laddtrycket på en 2.0t 99:a är det runt 0,5? :)
Re: GLT S40 2,0T
Postat: mån 09 nov 2009, 17:34
av Kojje
GLT=grundladdtrycket som man har när magnetventilen som styr laddtrycket är urkopplad skall vara runt 0.2 bar på en 2.0T vill man ändra eller justera grundladdet så gör man det på mekanisk väg alltså skruvar på wastegaten, orginal laddtryck med magnetventil tillkoppladd är runt 0.5 på en 2.0T
Re: GLT S40 2,0T
Postat: mån 09 nov 2009, 18:20
av cul8r
Man tackar för det snabba svaret :)
Har ny fråga nu när jag är ändå igång ibland känns det som den laddar dåligt på 2:an men mest på 3:ans växel kan mangetventilen "klicka" imellanåt hoppas ni förstår vad jag menar. :)
Re: GLT S40 2,0T
Postat: mån 09 nov 2009, 18:37
av Nightmare89
Lånar tråden lite när vi ändå snackar trim eller turbo eller vad^^
Finns det nåt sätt att se fall ens bil e trimmad?
Re: GLT S40 2,0T
Postat: mån 09 nov 2009, 21:01
av gaggi77
cul8r skrev:Man tackar för det snabba svaret :)
Har ny fråga nu när jag är ändå igång ibland känns det som den laddar dåligt på 2:an men mest på 3:ans växel kan mangetventilen "klicka" imellanåt hoppas ni förstår vad jag menar. :)
Är din bil trimmad? Det är bäst om du har en laddtrycksmätare insallerad så ser du tidligt hur mycket bar laddar din mashin. En vanlig S40 2,0T ska ladda max 0,5 bar och trimmad steg 2 ska ladda 0,9 bar - 0,8 bar.

-)
Re: GLT S40 2,0T
Postat: mån 09 nov 2009, 21:04
av gaggi77
Nightmare89 skrev:Lånar tråden lite när vi ändå snackar trim eller turbo eller vad^^
Finns det nåt sätt att se fall ens bil e trimmad?
Mycket svårt. Bara om bilen har en laddtrycksmätare då kan man se... :D