Historien bakom S/V40
Postat: mån 02 nov 2009, 21:43
Historien bakom Volvo S/V40
Efter succén med 850-modellerna insåg Volvo att de behövde en ny mellanklassbil. Den lite
mer modernt formgivna 850-modellen hade fått stor genomslagskraft och var ett steg frammåt
för Volvos i övrigt ganska kantiga designtänkande. Dock var Volvo fortfarande övertygade
om att funktion skall gå före form, och det säkerhetstänkande som har blivit synonymt med
Volvo ville man på inget sätt göra avkall på.
Att lansera en mellanklassbil som inte höll samma säkerhetstänkande som storebror 850 var
inte att tänka på, så genom att lansera S/V40 så tog Volvo ett stort steg frammåt både gällande
design och säkerhetstänkande jämfört med den ny föråldrade 440/460-modellen som
dessutom inte gick att få i en kombivariant. Vidare skulle Volvo skapa en komfortabel bil
trots att det ”bara” var en mellanklassare. Som standard var givetvis ABS och Airbags
(inklusive sidokrockkuddar) monterade, I utrustningslistan kunde man välja på elstyrning av
fönsterhissar och speglar, automatisk klimatkontroll, farthållare, antispinn och mycket mycket
mer. Dessa tillval erbjöds i paketform somkallades:
Motoralternativen bestod av bensinmotorer på 1,8- 2,0 liter på 115-140 (1997) hästkrafter. Till detta fanns manuella (5 vxl) och automatiska (4 vxl) växellådor.
1998 lanserades en samling nya motoralternativ. Bl.a. lanserades en 1,6-litersmotor som hade
för avsikt att vara bränslesnål, en 1,8-litersmotor med direktinsprutning och en
lättrycksturbomotor på 160hk/230Nm och ovanpå detta kom toppmodellen kallad T4 som
levererade hela 200hk/300Nm.
Nu fanns alltså hela 6 olika motoralternativ från 105hk upp till 200hk allt efter behov.
Dessa modeller erbjöds fram till 2000 då en uppdatering av motorsortimentet genomfördes,
och nu kompletterades utbudet även med en dieselmotor på 1,9 liter och 95hk.
Under oktober 2000 lanserades ”Blackline 2”, en modell med en speciell utrustningslista som
innebar diverse tillägg i inredningen (färgsättning, högtalarpaket m.m.) och exteriören
(dubbelreflektorer i strålkastarna m.m.). Vidare fick prestandamodellen T4 en uppdatering av
hjulupphängningen.
Fram till denna modell kallas S/V40 för FAS 1.

Volvo S40 T4 Blackline 2 (Panamagul)
Som årsmodell 2001 lanseras S/V40 som ”Fas 2”. Dessa bilar är uppdaterade på mer än 1.800
punkter jämfört med de tidigare årsmodellerna. Mest iögonfallande är kanske fronten som
numera följer resterande Volvosortiments designmönster. Även säkerheten förbättras med
krockgardin, för att skydda huvudet vid eventuell sidokollision. En specialversion kallad
”Business” lanseras med en något utökad standardutrustning och erbjuds till 1.8-, 2.0- och
2.0T-modellerna.
Den äldre automatlådan som var 4-växlad ersätts med en adaptiv 5-stegad automatlåda fr.o.m.
detta år.

Volvo S40 Fas 2
Nästa större uppdatering genomförs på 2003-års modeller där inredningen omdesignas en
aning för att falla i samma stil som övriga Volvo-modeller, i övrigt är modellerna relativt
oförändrade. Gemensamt för alla modeller oavsett årsmodell är att Volvo erbjuder olika
”utrustningspaket” vilket gör att det finns en mängd olika varianter av bilar ute på marknaden,
och kombinationerna mellan utrustningspaketen kan bli hur många som helst.

Volvo S40 2003
De journalister och biltidskrifter som har recenserat S/V40 har i stort sett kommit med samma
ris och ros alla år, men helt klart är det att de flesta verkar anse att lättrycksturbomotorn, 2.0T,
är en riktig guldklimp som erbjuder gott om kraft utan att för den skull uppfattas som nervös.
Motor och chassie samspelar på ett bra sätt enligt majoriteten inom motorpressen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hämtat från följande källa: http://www.x40nordic.com/om_x40%5Com_x40_01.pdf
Lite kul läsning för den intresserade :)
Efter succén med 850-modellerna insåg Volvo att de behövde en ny mellanklassbil. Den lite
mer modernt formgivna 850-modellen hade fått stor genomslagskraft och var ett steg frammåt
för Volvos i övrigt ganska kantiga designtänkande. Dock var Volvo fortfarande övertygade
om att funktion skall gå före form, och det säkerhetstänkande som har blivit synonymt med
Volvo ville man på inget sätt göra avkall på.
Att lansera en mellanklassbil som inte höll samma säkerhetstänkande som storebror 850 var
inte att tänka på, så genom att lansera S/V40 så tog Volvo ett stort steg frammåt både gällande
design och säkerhetstänkande jämfört med den ny föråldrade 440/460-modellen som
dessutom inte gick att få i en kombivariant. Vidare skulle Volvo skapa en komfortabel bil
trots att det ”bara” var en mellanklassare. Som standard var givetvis ABS och Airbags
(inklusive sidokrockkuddar) monterade, I utrustningslistan kunde man välja på elstyrning av
fönsterhissar och speglar, automatisk klimatkontroll, farthållare, antispinn och mycket mycket
mer. Dessa tillval erbjöds i paketform somkallades:
- Komfortpaket: Belyst make-up spegel, elhissar, lackade backspeglar, höjbar
passagerarstol, läslampor.
Sportpaket: Aluminiumfälgar, färddator, läderklädd ratt, rails, dimljus, vinge,
delläderklädsel.
Affärspaket: Fjärrstyrt centrallås, ECC, farthållare
Motoralternativen bestod av bensinmotorer på 1,8- 2,0 liter på 115-140 (1997) hästkrafter. Till detta fanns manuella (5 vxl) och automatiska (4 vxl) växellådor.
1998 lanserades en samling nya motoralternativ. Bl.a. lanserades en 1,6-litersmotor som hade
för avsikt att vara bränslesnål, en 1,8-litersmotor med direktinsprutning och en
lättrycksturbomotor på 160hk/230Nm och ovanpå detta kom toppmodellen kallad T4 som
levererade hela 200hk/300Nm.
Nu fanns alltså hela 6 olika motoralternativ från 105hk upp till 200hk allt efter behov.
Dessa modeller erbjöds fram till 2000 då en uppdatering av motorsortimentet genomfördes,
och nu kompletterades utbudet även med en dieselmotor på 1,9 liter och 95hk.
Under oktober 2000 lanserades ”Blackline 2”, en modell med en speciell utrustningslista som
innebar diverse tillägg i inredningen (färgsättning, högtalarpaket m.m.) och exteriören
(dubbelreflektorer i strålkastarna m.m.). Vidare fick prestandamodellen T4 en uppdatering av
hjulupphängningen.
Fram till denna modell kallas S/V40 för FAS 1.

Volvo S40 T4 Blackline 2 (Panamagul)
Som årsmodell 2001 lanseras S/V40 som ”Fas 2”. Dessa bilar är uppdaterade på mer än 1.800
punkter jämfört med de tidigare årsmodellerna. Mest iögonfallande är kanske fronten som
numera följer resterande Volvosortiments designmönster. Även säkerheten förbättras med
krockgardin, för att skydda huvudet vid eventuell sidokollision. En specialversion kallad
”Business” lanseras med en något utökad standardutrustning och erbjuds till 1.8-, 2.0- och
2.0T-modellerna.
Den äldre automatlådan som var 4-växlad ersätts med en adaptiv 5-stegad automatlåda fr.o.m.
detta år.

Volvo S40 Fas 2
Nästa större uppdatering genomförs på 2003-års modeller där inredningen omdesignas en
aning för att falla i samma stil som övriga Volvo-modeller, i övrigt är modellerna relativt
oförändrade. Gemensamt för alla modeller oavsett årsmodell är att Volvo erbjuder olika
”utrustningspaket” vilket gör att det finns en mängd olika varianter av bilar ute på marknaden,
och kombinationerna mellan utrustningspaketen kan bli hur många som helst.

Volvo S40 2003
De journalister och biltidskrifter som har recenserat S/V40 har i stort sett kommit med samma
ris och ros alla år, men helt klart är det att de flesta verkar anse att lättrycksturbomotorn, 2.0T,
är en riktig guldklimp som erbjuder gott om kraft utan att för den skull uppfattas som nervös.
Motor och chassie samspelar på ett bra sätt enligt majoriteten inom motorpressen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hämtat från följande källa: http://www.x40nordic.com/om_x40%5Com_x40_01.pdf
Lite kul läsning för den intresserade :)