Sida 1 av 2

Laddtrycket faller

Postat: sön 01 nov 2009, 15:59
av gaggi77
Hej

Har en Volvo S40 2,0T '04 - 9500 mil.

Vid full gaspådrag går laddtrycket upp till 0,9 bar och sedan faller snabbt ner till 0,5 bar och stannar där tills jag växlar trots att plattan är i mattan. Och sen händer det samma sak vid nästa växling. Det kommer snabbt upp till 0,9 bar och då känner jag hur bilen skjutsas iväg men efter en sekund så faller det till 0,5 bar och då känner jag inte den kraften jag hade från början.

Vad tycker ni? Är detta vanligt eller ovanligt?

Tackar för svar

Re: Laddtrycket faller

Postat: mån 02 nov 2009, 10:58
av s40mannen
Funderar också på vad det kan vara. Brorsan har samma problem med sin saab. Den går upp till max ladd sen sjunker trycket trots att plattan är i mattan.

Tips?

Re: Laddtrycket faller

Postat: mån 02 nov 2009, 12:03
av andreas 80
Är inte orginal laddtryck på en 2,0t ungefär 0.5 bar. T4 har däremot runt 0.9 orginal
Så är den inte trimmad är nog allt i sin ordning.

Re: Laddtrycket faller

Postat: mån 02 nov 2009, 13:27
av gaggi77
Motor är trimmad av BSR steg 2. Då laddar den 0,9 bar utan problem men varaför faller den ner snabbt?

Re: Laddtrycket faller

Postat: mån 02 nov 2009, 14:10
av Fisch
Kanske något med databoxen?

Re: Laddtrycket faller

Postat: mån 02 nov 2009, 18:07
av vetten
Kan ju vara magnetventilen som styr Wg-n som krånglar och inte håller trycket uppe.

Re: Laddtrycket faller

Postat: tis 03 nov 2009, 18:07
av Kojje
Det är wastegaten som inte orkar hålla uppe trycket bara att byta.
Lite får man räkna med att laddtrycket går tillbaka efter peak men ej mer än ca.0.2 bar som mest.
Hade problem med detta på min bil när jag körde steg 4 1.25bar i peak och sedan backade den till 0.7bar löste problemet tillfälligt med en laddtrycksventil men då får man hålla stenkoll så att inte laddtrycket skenar iväg.

Re: Laddtrycket faller

Postat: tis 03 nov 2009, 22:04
av gaggi77
Ok.

Vad kostar en original wastegat då? Och är den svårt att byta? Kan man göra det själv?
Finns det bilder på hur man byter den?

Re: Laddtrycket faller

Postat: sön 08 nov 2009, 12:42
av gaggi77
Bytade magnetventilen idag mot ny. Bilen går som ett skott. Laddar 0,9 bar utan att falla till 0,5 bar. :D

Re: Laddtrycket faller

Postat: ons 11 nov 2009, 23:00
av metalHJ
Ser att ni pratar om lättrycksmotorn, som även jag har i min!

Hur är det med chiptrimmet? Krävs det bara modifiering av databoxen för att få samma effekt som en "riktig" T4'a? Inga mekaniska ingrepp?

Rimligtvis borde ju original fulltrycksmotorn vara kraftigare byggd för att hålla för den extra effekt som blir vid fullt laddtryck. Man tycker ju rent spontant att lättryckaren då borde utsättas för onormalt stort slitage, och lättare få lagerras m.m. Någon som är insatt i hur lika motorerna är varandra? Vad den mekaniska skillnaden är så att säga?