- lör 31 dec 2005, 10:44
#24895
Jag har haft en V40 2.0 SE -97 i min ägo från 99->05 som rullade för mig från 5000 mil till 23000, det jag hadde problem med åren var:
1. En strålkastartorkarmotor gick sönder
2. Värmefläktsmotståndet för eccn bytt
3. Blinker relä bytt
4. Lampor
5. Framruta sprucken i kylan 2001
6. Bromsar + bromsskivor runt om
7. Tappade navkapslar för hjulbultar på alu fälgar
8. spindelledsarmar bytt hö-vä
9. Bensinslangs retur sprucken
10. Rengöring av spjällhus (igen sotad gav oren gång på tomgång)
11. Däck byte (V40/S40) sliter fram hjul kopiöst gjort ett antal framhjuls inställnigar, mindre däckslitage = tråkigare bil/körning
12. Batteri bytt efter ca 5 år (2002)
OK bytte på nybilsgarantin, blinkersglas fram som krackelerade i glaset
Vid försäljningen fanns det lite rost bakom framhjulet i skarven nedan för dörren, samt runt grillen efter stenskott. Problemen är förhållandevis små för en så gammal bil så i det stora hela så är det en kanon bil.
Kör en S60 -02 170 Hk GULD Met, Volvo trogen har ägt: 142 -76(vit), 245 -88b(sommarröd), V40 2.0SE -97 (röd)