Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gfbe
#21752
Hej jag har idag en740 men sneglar på en s40(1,8/2,0t) år 00 och framåt
Jag skulle vilja veta om ni s40 ägare är nöjda med era bilar...undrar över vad som är bra respektive dåligt !
av Kojje
#21767
Har ifs en V40 2.0T-00 mitt första tips om du tittar på bilar senare än -00 är att du köper en Fas 2 kom i mitten av år 2000. 2.0T är helt klart att föredra före 1.8 och sneglar du ändå på en 1.8 så se till att det inte är en 1.8i som inte har en volvomotor utan en Gdi motor från Mitsubishi och den har jag tyvärr inte så mycket gott att säga om samma sak gäller växellådorna på bilar med mindre motoralternativ än 2.0T i 1.6,1.8,1.8i,2.0 sitter det en renualt växellåda som kan vara lite bråkig i 2.0T och T4 sitter det en riktig växellåda från volvo samma som i tex gamla V70.
Det finns lite rostproblem på tidiga moddeller framför allt innan -00 känliga ställen är runt grillen fram samt i tanklocket.
Titta gärna in på http://www.x40nordic.com en klubb för S/v40 bilar med eller utan turbo.
Användarvisningsbild
av Warg
#24890
Jag har en S40 2.0 från 1997.
Den är faktiskt helt rostfri! Färgen är Azurblåmetallic vilket är en mycket mycket läcker färg.

Motorn har dock endast 140 hk så vill man vara ett fartmonster på de svenska vintervägarna så kanske man skall välja en nyare modell med turbo och sånt lustigt. ECC finns det också, underbart på sommaren.

Jag är helnöjd med min lilla skönhet. All service är gjord, och den är mycket välskött. Min bil kanske är ett undantagsfall då den från 1997 till 2001 har fungerat som tjänstebil hos Volvo lastvagnar.
Användarvisningsbild
av ufriman
#24895
Jag har haft en V40 2.0 SE -97 i min ägo från 99->05 som rullade för mig från 5000 mil till 23000, det jag hadde problem med åren var:
1. En strålkastartorkarmotor gick sönder
2. Värmefläktsmotståndet för eccn bytt
3. Blinker relä bytt
4. Lampor
5. Framruta sprucken i kylan 2001
6. Bromsar + bromsskivor runt om
7. Tappade navkapslar för hjulbultar på alu fälgar
8. spindelledsarmar bytt hö-vä
9. Bensinslangs retur sprucken
10. Rengöring av spjällhus (igen sotad gav oren gång på tomgång)
11. Däck byte (V40/S40) sliter fram hjul kopiöst gjort ett antal framhjuls inställnigar, mindre däckslitage = tråkigare bil/körning
12. Batteri bytt efter ca 5 år (2002)

OK bytte på nybilsgarantin, blinkersglas fram som krackelerade i glaset

Vid försäljningen fanns det lite rost bakom framhjulet i skarven nedan för dörren, samt runt grillen efter stenskott. Problemen är förhållandevis små för en så gammal bil så i det stora hela så är det en kanon bil.

Smörja! Vet du inte?

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

Tack så mycket för svaren. Nu har jag b[…]

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]