Sida 1 av 1

Ojämn tomgång s40 ´98 1,8i motor (GDI)

Postat: tis 29 sep 2009, 22:41
av ib544
Alla snälla och goa, hjälp!
Har läst en massa nu...och nu tänker jag fråga någon som har haft samma problem men fått det hela att funka sen.
Jag har nu haft min s40 sedan några år tillbaka och kört cirka 10000 mil med den utan några större problem. För cirka tre år sedan började tomgången pendla och det förekommer (dock sällan) att bilen dör då tomgången går ner alltför mycket. Jag är nästan 100 säker på att tomgången blev ojämn i samband med att mitt batteri dog (helt i samband med en långkörning och lite vätska i batt.) och när jag satte i ett nytt blev tomgången konstig. Detta var inget stort problem för mig få bilen dog nästan aldrig (kanske några ggr på alla dessa år) och tomgången gick aldrig upp överdrivet mycket (kanske lite över 1000). MEN....

Idag när jag var på besiktningen så tyckte besiktningskillen att avgaskontrollen inte kan utföras pga tomgången pendlar upp och ner och därmed även avgasvärdena pendlar ...

Finns det någon som vet vad som ska göras så är jag väldigt tacksam om du berättar det för mig.

Tackar vänligast

Re: Ojämn tomgång s40 ´98 1,8i motor (GDI)

Postat: ons 30 sep 2009, 11:10
av ib544
Kom igen.... några förslag. Jag vet att ni kan det här... Jag brukar kunna fixa det mesta på en bil men GDI motorer har jag 0 erfarenhet av (inte behövt ha det heller hittills)... Tack på förhand.

Re: Ojämn tomgång s40 ´98 1,8i motor (GDI)

Postat: ons 30 sep 2009, 18:53
av volvo51
Börja med att rengöra spjällhuset.

Re: Ojämn tomgång s40 ´98 1,8i motor (GDI)

Postat: fre 02 okt 2009, 21:16
av ib544
Spjällhuset är rengjort och nu har har jag kommit på att tomgången blir bra efter att bilen gått på tomgång i ca 4-5 minuter. Stänger man av den då börjar den flippa på nytt :( hmmm. Några förslag? Någon?

Re: Ojämn tomgång s40 ´98 1,8i motor (GDI)

Postat: lör 03 okt 2009, 09:16
av volvo51
Kolla anslutningar till spjällhusgivare,motortempgivare o.s.v. Kan även vara fel på någon givare. Hur ser fjädern på tändspolarna som ligger mot tändstiften ut? Det brukar ärga där.

Re: Ojämn tomgång s40 ´98 1,8i motor (GDI)

Postat: ons 07 okt 2009, 18:23
av Shift
Det här har jag råkat ut för på min 740 några gånger, och varje gång har det skett när batteriet har blivit urladdat. Koppla ur batteriet i någon timme, så att all ström i bilen försvinner, och datorn nollas. Det funkar för mig i alla fall :)

Re: Ojämn tomgång s40 ´98 1,8i motor (GDI)

Postat: fre 09 okt 2009, 01:35
av ib544
Tack för era svar! Uppskattar det jättemycket. Har inte hunnit kolla på bilen men har kört lite och lyssnat. Tror att jag ska kunna kolla lite mer på söndag. Det som stör mig skitmycket är att jag inte fick några uppgifter om avgasvärden på besiktningen så att jag vet på lite ungefär var jag ska börja. Jag frågade bes.snubben och då sa han "fixa tomgången och då blir det säkert bra med avgaser"... Ja ja... Och sen har jag varit supernöjd med bilen bara regelbunden vanlig service och bytt bromsar/skivor bak på 10000 mil (har gått 22000 nu) och bilen är lika bensinsnål som min gamla Nissan sunny var :D.

Volvo 51, tack för ditt svar, ska kolla lite anslutningar bl.a. "till spjällhusgivare,motortempgivare o.s.v. Kan även vara fel på någon givare. Hur ser fjädern på tändspolarna som ligger mot tändstiften ut? Det brukar ärga där."

Shift, har tänkt tanken att koppla ur bilen lite längre. Testade att koppla ur 1/2 timme och "ställa in" spjället" därefter, blev kanske lite bättre?. Sedan det som är konstigt är att efter att jag rengjort spjällhuset (och då haft databoxen bortkopplad) blir tomgången bra en stund, blir ok när bilen blir varm men efter ca 20 min körning börjar den pendla upp och ner. Hmmmm

Tänkte också försöka skaffa lite program och sladd så att jag kan kolla på felkoder, mest att det kan vara kul att ha en sådan grej senare också, stör mig väldigt mycket att jag kan så väldigt lite om alla databoxar/givare m.m. Tänkte att jag ska försöka lära mig lite mer. Så nu kollar vilka diagnos.verktyg passar till min bil och var/hur finns dessa. Och det här går sådär, massa olika protokoll och skit... :). Och så har jag tänkt ta bort spjällhuset på nytt och rensa lite i insuget (ska inte ta bort det utan rensa lite så) och försöka trixa till det lite så att tomgången blir lite lugnare. Blir bilen bra (utan att det kostar skitmycket) då ska den belönas med motorspolning, stänkskärmar, riktig bra tvätt m.m. :D .

Ännu en gång, mycket tacksam för svar, det uppskattas, skriv gärna mer om ni kommer på nåt.

Ännu en gång, det som är mest konstigt är att tomgången började pendla konstigt i samband med att jag bytte batteriet (för 3 år sen) och nu har jag fattat att tomgången blir galnare när bilen gått länge (motortemp fortf. runt 90-2-4-typ) och hyfsat bra när bilen gått lite (kändes så jag körde sist)

Ps. Volvo 51, kul att du är från Sura, bodde där en kort tid när jag var mindre (mycket).