Sida 1 av 1
Knackningar o missljud i V40 1.8i
Postat: sön 13 sep 2009, 15:16
av Anders242
Hej alla, nytt troll i forumet med en fråga om mitsubishimotorn som Volvo lånat in till sina 40 modeller.
Bilen är en V40 1.8i -00 med GDI-motor, en ägare. Under många år har jag hört ett klickande / knackande ljud från motorn som kommer o går. Mest hörs det på tomgång men även när man kör i låg hastighet / stadstrafik. Kom på en metod som går ut på att lasta motorn hårt dvs 120 på 3an o senare varva upp motorn till 6 tusen. MEN på senare tid har ljudet blivit värre, tror att nånting är trasigt. Har hört att den här motorn har hudrauliska lyftare som fastnar o ger upphov till det här ljudet. Advice please?
Re: Knackningar o missljud i V40 1.8i
Postat: tis 15 sep 2009, 16:34
av roberte
Har precis samma knackande ljud på min. Vad jag har hört kan det vara ventillyftarna, det är dyrt att byta eftersom man inte kan se eller mäta sig fram till vilken det är så man måste byta alla 16. Har märkt att det blir värre under sommarhalvåret när det är varmare ute.
Har också hört att det kunde vara ett ramlager som är utslitet. Det kan hålla 10 år till, men det kan också haverera i nästa vecka.
Bästa tipset är att sköta service noga. Byt olja + filter ofta, jag byter var 750:e mil.
En annan sak med denna motorn är att den sotar mer än andra. Den bör alltså köras friskt, om du förstår vad jag menar. Inte onödigt hårt men undvik "segdragningar" på höga växlar och varva ut ordentligt nån gång ibland.
Volvo (här i Göteborg) verkar inte ha så stor koll på denna motorn. Rekomenderar att du tar kontakt med Mitsubishi om du vill ha proffshjälp. Fick många bra tips och råd från dem.
Men det huvudsakliga tipset jag har fått är att vara extra noga med service-intervallerna.
Re: Knackningar o missljud i V40 1.8i
Postat: ons 16 sep 2009, 10:01
av Anders242
Nej, Volvo har inte så bra koll på den motorn, tyvärr för deras del.
Min bil är 10 år o 10.000 mil gammal
Jag har sonderat lite om mitt problem de senaste dagarna. Den genomgånde uppfattningen verkar vara sot. Just det, när jag pratade med en gammal bilmek som har låång erfarenhet av äldre motorer o knackningar, så var svaret sot. Motorn sotar som en konsekvens av konstruktionen och inblandningen av sprit i dagens bränsle, kan man se om man läser inlägg på detta o andra forum.
Lösning: få bort sotet. Hittade en produkt hos en känd biltillbehörsaffär. Häll i tanken o kör. Initialt verkar det göra nytta. (Tänk på meka.) Tillsammans med några mil på högt effektuttag o låg växel borde det göra nytta.
I övrigt kan man till GDI motors försvar säga att den sparar bensin. Problemet är att den sotar igen. Om jag nu sparar 2Kr / mil som någon skrev så har jag sparat 20 000Kr på den motorn, vilket bilia verkar ta för att plocka ner o sota den. Sist jag körde den visade färddatorn 6.6, på en bil som väger 1400 kilo. Hon som kör den är alldeles för lätt på gasen. :D
Återkommer med mer info om hur tillsatsen gör nytta eller ej, annars kommer jag antagligen lyfta toppen o sota den mha min gamla bilmekarkompis.
Anders L
Mölndal
Re: Knackningar o missljud i V40 1.8i
Postat: ons 16 sep 2009, 19:06
av volvo51
Engineflush brukar hjälpa mot igensatta ventillyftare. Sotningen däremot visar sig på för höga HCvärden. Om inte rengöring av spjällhus hjälper så kan man få toppen blästrad för några tusenlappar.