Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cryptic
#305894
Jag funderar på att köpa bil.
Denna fastnade jag för när jag satt och kollade runt på blocket.
http://www.blocket.se/lund/Fin_Volvo_V4 ... a=23_9&w=1

Mina frågor är. Vad ska jag tänka på? Ngn större kostnad som kan vara på G? jag tänker på kamrem eller dylikt. Jag har inte alls bra koll på bilar, därför jag frågar =)

Är det en bra bil? Är det ett bra pris? =)

Ungefär hur mkt drar den per mil?

Mycket tacksam för svar

MvH
Cryptic
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#305913
Hej och välkommen till forumet!
Hmm står inte vilken motor det är i annonsen. Kollade på transportstyrelsen och får upp 90kw. Så det borde vara 1,8 an.
Funderar du mycket på förbrukning så bör du nog kolla efter en med manuell låda. Vad jag hört så brukar automatarna ligga nästan 1 dl över de manuella.
Vad förbrukningen hamnar på för dig är helt omöjligt att svara på. Beror på hur du kör. Landsväg / stad, gasglad eller inte osv.

Eftersom det är en 00a så är kamremsbyte var 12 000ende mil (eller 8 år) så din bör ju vara bytt. Men kolla ändå.
I annonsen står "Broms bytt vid 14000 mil" ??:-/ Detts säger ju inte så mycket. Har säljaren bytt bromsbelägg eller har han bytt skivor och ok med rubbet?
Sen kolla rost på de vanliga ställerna och kolla lite extra runt grillen. Vanligt ställe på S/V40.

Testa sök på köpråd i här i S/V40 delen så hittar du nog en del andra tips.
av kire1111
#305975
Det är väl seriöst av dem att ha en försäkring,kolla upp vad som ingår i den!. Sen står det bytt broms, undra vad de har bytt humm. Har de bytt belägg eller hela rubbet. Har de bytt hela rubbet så kan man ju undra varför efter bara 14.000 mil krockad kanske!

Var ordentlig att kolla att det inte finns några skulder/krediter på bilen!, och att det är säljaren som äger bilen!
Du ska ha kvitto och skulder kan man kolla på transporstyrelsens.se om jag inte minns fel. Säljaren ska visa leg. och ha ägarbevis. Sen ska du kolla bilen, rost, däck, missljud i motor, koppling, broms, olja, repor, vinterdäcken, växellåda. Kan vara svårt själv, jag brukar åka till motormännen och be de kolla bilen kostar 1500 tror jag men det är det värt, även besikningen kan hjälpa till men är dock inte lika bra. Finns så många skojare på Blocket så mitt råd be någon som kan bilar att kolla den!!!!!. Sen läste jag att den var importerad humm. ej bra erfarenhet av det
jag skulle nog köpt en annan bil!

Min volvo s40 drar ca 0,7 - 0,8 milen, kan tänka att det ligger där. Men som sakt beror på hur man kör med och hur man tar hand om bilen. Sen i stan drar den mer.

Priset svårt att säga, är snart 10 år gammal ;-// nja beror på hur den är. Är servicen gjord och den är fin så är den nog prisvärd, lite i överkant kanske priset är ändå, jag skulle nog försöka få ner priset lite. Kamremen borde va bytt!!! be om kvitto i såfall och kolla att det finns stämplar i service boken som det ska.

Bra bil, beror nog på vem du frågar, men jag är nöjd med min volvo går som en klocka. Bara bytt slit delar. Sen har den svagheter som alla bilar har, bromsok bak kan tjärva, lite högljudvolym, rost vid grillen och vid tanklocket, växellådan kan grångla och är väl inte kännd för at dra lite bensin heller!! men som sakt alla bilar har fel och brister men jag är nöjd över helheten. sen tror jag att 1,8 motorn dra lite mindre bensin men är dyrare i servic och kan sota igen lättare kan ha fel där!
Lycka till :D
Senast redigerad av 2 kire1111, redigerad totalt 0 gång.
av fraazze
#306011
Hej!

32000kr för den. inte en chans. Då hade jag hellre satsat på en 2,0T. Du kan få ner bränsleförbrukningen till 0,75-0,8.. Fråga och se om han vet att det är en import? Men du kan få en roligare bil för dem pengarna. :-)-)
Användarvisningsbild
av bjompa
#306304
Ja skulle ge 20-25000 max för den där bilen me skruvad mätare å hög bränslekostnad å allt annat skit man kan tänka sej.

Nej som fraazze säger, köp en 2.0t ist.
Å de går att köra billigare än 0.75 me en sådan, tex 0.62 :-)-) vol:-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
#306462
Ja ser man bara till bränskeförbrukningen så är nog inte en 2,0T så dumt alternativ. 0,62 jag enbart landsvägskörning i så fall.
Men sett till totalekonomin så är det ju billigare med en mindre motor. Billigare i inköp och billigare försäkring.
Men sen är det ju vad man vill ha. Vill man ha lite mer kraft vid omkörningar och roligare bil så är det ju 2,0T eller T4 som gäller. Men många bryr ju sig inte om detta så mycket och då är säkert någon annan motor ett bättre altenativ.

Gjorde ett förtydligande av rubriken så man vet vad tråden handlar om också.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=27458
Användarvisningsbild
av Grovsnus
#306483
Kör en del landsväg och gillar att man har ett T bakom siffrorna, vid omkörningar är det skönt och tryggt med en turbo som hjälper till vid eventuella möten.
Har min första automatlåda och tycker detta är en dröm i kombination med motorn och turbon.

Snåla inte för mycket vid val av bil, man ska ju ha lite personlighet i det man kör samt trivsel framför allt.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]