Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martinwallin
#305301
Hej!

Är på jakt efter en ny bil. Har en galant V6 för tillfället som jag tänkte byta mot en diesel. Har mest kikat på VAG bilar med 1.9tdi motorerna som verkar vara fina maskiner. Men nu har jag hittat en Volvo V40 1.9d i närheten av där jag bor som såg intressant ut. Det är en -03 med 102 hk motorn som gått 18000 mil och har bytt kamrem.

Nu till frågorna.

Den har sportchassi, vilket väl innebär att den är sänkt 20 mm. Jag vet att detta går emot vad de flesta tycker men vad skulle det kosta att höja den till standardhöjd? Räcker det med att byta fjädrar eller måste man byta dämparna också? Jag har haft en audi a3 tidigare med sportchassi (sänkt 20 mm) och jag körde sönder 2 st oljetråg inom ett halvår på den så jag har ingen lust att köra en sänkt bil igen.

Nästa fråga är, hur är den dieselmotorn?
Har läst i lite biltester att dom tycker dessa dieselmotorer som volvo använde i S/V40 vibrerar väldigt mycket och för mer liv är t.ex. VAG motorerna, stämmer detta?
Säljaren påstår att den tar 0,45 liter/mil blandad körning vilket jag tycker låter väääldigt lite. Vad är sanningen egentligen?

Dessutom är den importerad år 2005, bör detta vara något problem om det finns riktig servicehistorik?

Har -03:orna några problem med rost? Var bör man kolla extra noggrant?


//Martin
Användarvisningsbild
av Tomas88
#305341
Hej och välkommen till forumet!
Känner inte till diselmotorerna men där du ska kolla nogrannare då det gäller rosten är runt grillen och som vanligt skärmkanter.
av Björn79
#311093
Hej!
Har en V40 -03 Sport med 115hk diesel. Har haft Audi 80, Audi A4 och Skoda Octavia med 1.9 tdi 90hk motor, alla med KCR-box och måste säga att även om de motorerna får råare gång med"boxen" så har de gått lugnare än V40:in. Men måste säga att den går bra, skönt vrid och trevlig på landsvägskörning, även med släpkärra. Märker inte mycket av motorn vid normal körning men vibrerar en del när den får ta i lite. Kommer att skaffa trimbox eller "chippa" den nån vacker dag när pengar och lust infinner sig samtidig, även om den går bra vill man ju ha mer :-)
Angående chassiet har jag inte haft några problem, än... En kompis har däremot kört sönder tråget på sin S40 102hk och fick betala 4800 för ett nytt om jag inte minns fel. Dyrt och ont om begagnade reservdelar till motorerna på skroten då dieseln inte är så vanlig... Ska visst sitta samma/liknande motorer i t.ex. Renault Laguna men de trågen är inte likadana..
Har ingen rost på min bil än och det är jag inte ledsen för, den har gått 15800 mil nu och verkar ha klarat sig bra. Enda felen jag haft på den på snart ett år är ett par nya xenonlampor, parkeringslampor och det irriterande problemet med fläkten som verkar vara "en grej" med de här bilarna...
Anledningen till att jag inte åker VAG längre är att Volvia är så billiga på försäkringen och att S/V 40 Fas II ska ge enormt mycket bil för pengarna och måste (Audi-frälst till trots) hålla med. Jag är mer än nöjd med bilen! :-)

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]