- mån 20 jul 2009, 14:12
#305301
Hej!
Är på jakt efter en ny bil. Har en galant V6 för tillfället som jag tänkte byta mot en diesel. Har mest kikat på VAG bilar med 1.9tdi motorerna som verkar vara fina maskiner. Men nu har jag hittat en Volvo V40 1.9d i närheten av där jag bor som såg intressant ut. Det är en -03 med 102 hk motorn som gått 18000 mil och har bytt kamrem.
Nu till frågorna.
Den har sportchassi, vilket väl innebär att den är sänkt 20 mm. Jag vet att detta går emot vad de flesta tycker men vad skulle det kosta att höja den till standardhöjd? Räcker det med att byta fjädrar eller måste man byta dämparna också? Jag har haft en audi a3 tidigare med sportchassi (sänkt 20 mm) och jag körde sönder 2 st oljetråg inom ett halvår på den så jag har ingen lust att köra en sänkt bil igen.
Nästa fråga är, hur är den dieselmotorn?
Har läst i lite biltester att dom tycker dessa dieselmotorer som volvo använde i S/V40 vibrerar väldigt mycket och för mer liv är t.ex. VAG motorerna, stämmer detta?
Säljaren påstår att den tar 0,45 liter/mil blandad körning vilket jag tycker låter väääldigt lite. Vad är sanningen egentligen?
Dessutom är den importerad år 2005, bör detta vara något problem om det finns riktig servicehistorik?
Har -03:orna några problem med rost? Var bör man kolla extra noggrant?
//Martin
Är på jakt efter en ny bil. Har en galant V6 för tillfället som jag tänkte byta mot en diesel. Har mest kikat på VAG bilar med 1.9tdi motorerna som verkar vara fina maskiner. Men nu har jag hittat en Volvo V40 1.9d i närheten av där jag bor som såg intressant ut. Det är en -03 med 102 hk motorn som gått 18000 mil och har bytt kamrem.
Nu till frågorna.
Den har sportchassi, vilket väl innebär att den är sänkt 20 mm. Jag vet att detta går emot vad de flesta tycker men vad skulle det kosta att höja den till standardhöjd? Räcker det med att byta fjädrar eller måste man byta dämparna också? Jag har haft en audi a3 tidigare med sportchassi (sänkt 20 mm) och jag körde sönder 2 st oljetråg inom ett halvår på den så jag har ingen lust att köra en sänkt bil igen.
Nästa fråga är, hur är den dieselmotorn?
Har läst i lite biltester att dom tycker dessa dieselmotorer som volvo använde i S/V40 vibrerar väldigt mycket och för mer liv är t.ex. VAG motorerna, stämmer detta?
Säljaren påstår att den tar 0,45 liter/mil blandad körning vilket jag tycker låter väääldigt lite. Vad är sanningen egentligen?
Dessutom är den importerad år 2005, bör detta vara något problem om det finns riktig servicehistorik?
Har -03:orna några problem med rost? Var bör man kolla extra noggrant?
//Martin