Sida 1 av 1

HK/NM i 2,0t motorer

Postat: sön 17 maj 2009, 21:59
av Ascona
Är på jakt efter ny motor till min lekbil och kom att tänka på en volvo 2,0t motor som är lätt och lagom stor och med rätt hk antal men så är problemet vridet jag kan max ha en motor med 220 nm och då är min fråga till er alla ,fanns det någon årsmodell av volvo s/v 40 med 2,ot motor som hade under 230 nm i vrid?

Kanske finns någon som kan lista olika årsmodell med tillhörande hk/vrid, för visst blev det en bättre motor i -02 och framåt eller det är bara som man hört?

Re: HK/NM i 2,0t motorer

Postat: mån 18 maj 2009, 01:41
av titanskruven
varför kan du max ha 220nm i en bil???? *fattar noll*

Re: HK/NM i 2,0t motorer

Postat: mån 18 maj 2009, 12:16
av Kojje
Fas 1 98-00 160hk 230nm,Fas 2 01- 163hk 230nm ingen årsmodell hade som sagt lägre vrid än 230nm.

Re: HK/NM i 2,0t motorer

Postat: mån 18 maj 2009, 20:45
av Ascona
Jo det är som så att biltillverkaren har satt en övre gräns på alla tillverkade bilar ,så om man ska regga den innom tillåtna ändringar så har bilen en övre gräns på båda hk och nm och på min bil är den gränsen på 220nm så om jag ska ha mer måste den reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon, så tanken va att hitta en motor som låg precis på gränser för att klara detta. Hoppas du förtår min förklaring
titanskruven skrev:varför kan du max ha 220nm i en bil???? *fattar noll*

Re: HK/NM i 2,0t motorer

Postat: mån 18 maj 2009, 20:48
av Ascona
Okej då va det som jag misstänkte fan vad synd för det är ju trevliga motorer annars, så om man ska ha tag i en så bör man hitta en från fas 2 då ,tackar för hjälpen
Kojje skrev:Fas 1 98-00 160hk 230nm,Fas 2 01- 163hk 230nm ingen årsmodell hade som sagt lägre vrid än 230nm.