Sida 1 av 1

V40 GDI HC halt

Postat: tis 28 apr 2009, 16:54
av v40dude
Undrar lite om det finns några lämpliga sätt att få en V40 1,8i GDI genom besiktningen med för hög HC halt?
Jo jag vet det finns flera trådar om detta men ingen om att ta bort ventilationen
Min fundering var om det går att göra en fuling och ta loss vevhusventilationen tillfälligt
(Den slangen som går till luftröret innan spjällhuset)
Visst borde detta sänka HC Halten?
Trivs bra med bilen och den går bra, och HC går ju ner bara man gasar lite
Har gjort rent spjällhuset och testat med E85 50/50 (flera redline + stp, oljebyte + filter) Men det räcker inte.
Nån som testat?

Re: V40 GDI HC halt

Postat: mån 04 maj 2009, 12:24
av McE
Ja, men det blev inte bättre, åkte på ännu en ombesiktning. Skickade bilskrället till verkstad som körde diagnos, dom blev rätt less när dom upptäckte slangarna jag hade lett ut under bilen. Jag hade glömt att återställa, så dom gjorde det och körde en diagnos igen! Då blev HC värdet bättre...? Fattar inget?! Dock blev inte värdena godkända, utan dom bara LITE bättre. Dom hade inte varit i närheten av nåt liknande, allt gick bra men så plötsligt skenade HC och CO. Efter 20-30 sekunder återgick värdena till det normala för att sedan upprepas efter nån minut. Helmysko. Dom tyckte jag skulle byta motorstyrning eller hela motorn....... :evil:

Re: V40 GDI HC halt

Postat: mån 04 maj 2009, 16:49
av dontony
skvätt e85? kan inte de funka?

Re: V40 GDI HC halt

Postat: mån 04 maj 2009, 19:16
av volvo51
Tripak ska sänka både CO och HC väsentligt.

Re: V40 GDI HC halt

Postat: tis 05 maj 2009, 22:13
av Jwinkler
att hc pendla på mätaren beror med största sannolikhet på just mätaren.

hc problemen på dessa bilar är väldigt vanliga tyvärr. och frågar du en riktig volvo verkstad eller mitsubishi så kommer dom säga åt dig att GASA, och med gasa menar ja ligga nästintill på varvstoppet i sisådär nån mil..brukar ofta lösa problemen, och några motorer eller styrenhetsbyten är nog det sista du kommer råka ut för,
dvs om det inte är konstaterat av felsökaren vilket ja tvivlar på att han har mätit sig fram till.
så ut med dig på en väg och kör som attan..och stoppa in avgasmätaren..

Re: V40 GDI HC halt

Postat: sön 10 maj 2009, 15:13
av v40dude
Nu har den gått igenom ombesiktningen, hur jag gjorde?
Först så sprayade jag med DIP3 (http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=23079)
Sedan lossade jag båda slangarna till vevhusventilationen och pluggade insugsnippeln
Tankade med 95 så att andelen etanol i tanken minskade (hade 50/50)
Etanol verkar inte alls ge nån effekt på HC värdet, dock kan tydligen ett par liter va bra för CO värdet

Ang. sprayen så luktade den och kändes som syntetisk förtunning,
mkt riktigt det stod på flaskan att den innehöll xylene

Lite ideer inför nästa besiktning:
När man byter olja, släng i motorrengöring i den gamla innan byte (funkar det med diesel tro?)
Rengöra spjällhuset så gått det går med div. borstar och dammsugare
Ladda fotogensprutan (Oljeduschspruta på biltema) med syntetisk förtunning och spruta luftintaget med.
Kanske funkar det med lacknafta också? flera behandlingar med både och? en behandling med vatten med?
En liter lacknafta i tanken skadar nog inte heller
En dunk aspen miljöbränsle borde ge bra värden? om tanken e tom innan då..

En annan fundering, hjälper det att plugga EGR ventilen? borde det inte bli sämre värden då?