Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelle
#275863
Hej, funderar på att köpa en v40, kör idag 855:a, vet att v40 är något mindre i lastutrymme...

Är v40 en bra bil? vilken motor är bra?, vill ha en bensinsnål rackare...

Är det något man ska kolla extra noga?

Mvh: Lelle
av absolutjoxs
#275893
tja.. vill inte verka neggo med bensinsnål rackare är det inte..
har iofs en 2,0t och automat, men, min drar 9.5-10.5 vil normal körning..

Drar jag på så är det uppe i 1.4 - 1.5

Köp en opel astra.. dom nya är riktigt bensinsnåla och billiga =)


kul att både opel och astra räknas som felstavning i detta forum ;)
av fraazze
#275899
Hej!

Visst v40 är lite mindre i utrymme men det e en grymt skön bil att köra. en annan fördel är ju den billiga skatten. :-)-)
Min tjej har en 855:a och hon betalar ju 2000 och jag ligger ju på 1313kr :lol: Centrallåset är väl det som bruka spöka mest. Och verkstan på volvo verkar veta så lite om just v40 med. En bil i sitt slag kan man säga. Men generellt som sagt en skön grym bil att köra och det händer ju grejer när man trycker till på plattan. Jag har en v40 2,0T-98 och jag brukar ligga på 0,85-0,95.
,
av christer.d
#276045
Jag skulle nog vilja säga att du har en bra bil nu
köpa en v40 är väl inget dåligt val men om jag var på väg att köpa nu en bil eller köper, byter
så skulle jag titta på ford focus eller mondeo.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#276057
Vilken årsmodell har du tänkt dig?
Bra bil.... Jag har en S40 och jag är ganska nöjd hittills. Sett till priset är den mycket bra tycker jag. Alltså jämför med vad tex en V70 av samma årsmodell kostar.
Mindre bra med S/V 40 är kanske rostskyddet om man jämför med övriga volvos. Kolla extra noga framme vid grillen och i nederkan av huven (öppna och kolla också). Sen får du kolla de vanliga ställerna så som skärmkanter osv.

En sak som man kan vara lite uppmärksam på är om det skulle kännas trögt att lägga i växlar (särskilt ettan/baken) när bilen står still med motorn igång. Är det så är det troligt att den ingående axeln till lådan behöver smörjas och detta är samma jobb som ett kopplingsbyte vilket kan kosta en del. Vet inte om detta gäller alla de olika växellådorna men jag vet att det är ett vanligt problem på många volvomodeller.
av Lelle
#276352
funderar på en -99:a, tom funderat på en scenic, men det verkar vara en problembil vad jag hört...Men, men vilken bil har/får inte problen förr eller senare? Lutar nog mot en v40... Trots allt, känns tryggare, lätt o få tag på delar, sen finns ju detta underbara forum!

Lelle
Användarvisningsbild
av Fisch
#276409
Jag tycker att v40 är en bra bil. Den är väl kanske inte optimerad för att åka med 5 personer hela tiden (baksätet lite trångt), men sväljer samtidigt ganska mycket. Jag kör en T4, otroligt skön att köra! Min mor har en Ford Focus -04 med 10000 mil på mätaren, den känns påtagligt äldre och mer sliten än min -98 som gått 165000 mil. Bara som en fingervisning vad beträffande körkvalitet. Skatten är även den hyfsad, skiljer några hundralappar gentemot exempelvis 855/v70. Sen drar v40 normalt mindre bensin också. Säkerhetsmässigt ligger v40 också bra till och är betydligt säkrare än medelbilen. Annars är det som de andra säger, rostskyddet har en dålig standard och det förekommer lacksläpp och bubblor på många bilar. Men givetvis inte på alla.

Hade jag varit dig hade jag satsat på en v40 med antingen automatlåda alternativt en med 2.0T eller T4 motorn, för då sitter det en volvoväxellåda som är de bästa till just denna modell. Har för mig att det sitter renaultväxellådor på de andra modellerna, rätta mig om jag har fel?!

Min bil drar 0,95, då är det en T4 som är lite trimmad och innehar manuellåda. Vill du utvinna lägre bensinförbrukning får du kliva ner bland motoralternativten och köra manuellt.
av Bozzle
#276503
Jag har en V40 2.0T -04 helt klart nöjd med den! åkt på 0.6/mil fast då väldigt sparsam körning och enligt hast.begränsningar.. :D
av Lelle
#277784
Tack för alla tips o råd...

Det blev en v40 -98 idag... känns mycket bra!

/Lelle
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]