Sida 1 av 1

Hjälp vid ev. nyköp av v40

Postat: mån 23 mar 2009, 11:26
av kirean
Hej

Tittar för närvarande på en V40 2.0T -99 som har gått ca 20.000 mil. Servad senast vid 18.500 mil. Priset ligger på 40.000 innan ev. prut. Jag är ganska okunnig på bilar och tänkte be om lite råd.

Kamremmen är bytt enligt etikett på motor, men det saknas kvitto och stämpel i serviceboken på just detta.
Tomgången gick lite lågt tyckte jag, nästan så att den skulle till att dö när jag stannade för att göra en vänstersväng.
Motorlampan hade blinkat till en gång enligt säljaren. Han hade dragit denna förbi volvo-verkstaden och de pratade något om att det var bakre lambda-mätaren som gett utslag. Den lyser inte för närvarande.
Ratten vibrerade lite vid låg hastighet. Kan detta vara något annat än obalanserade däck/fälgar?
Något låter på höger framsida, men inte riktigt säker på att jag kan beskriva ljudet som ett klunkande ljud, när man accelererar. Detta bara just i det ögonblick bilen börjar ta fart efter att man trycker ner gasen.

Finns det någon kunnig som kan ge mig någon vägledning till vad som kan vara fel och om detta är något som måste åtgärdas ASAP och ev. pris?

Re: Hjälp vid ev. nyköp av v40

Postat: mån 23 mar 2009, 12:10
av Kojje
kirean skrev:Hej

Tittar för närvarande på en V40 2.0T -99 som har gått ca 20.000 mil. Servad senast vid 18.500 mil. Priset ligger på 40.000 innan ev. prut. Jag är ganska okunnig på bilar och tänkte be om lite råd.

Kamremmen är bytt enligt etikett på motor, men det saknas kvitto och stämpel i serviceboken på just detta.
Tomgången gick lite lågt tyckte jag, nästan så att den skulle till att dö när jag stannade för att göra en vänstersväng.
Motorlampan hade blinkat till en gång enligt säljaren. Han hade dragit denna förbi volvo-verkstaden och de pratade något om att det var bakre lambda-mätaren som gett utslag. Den lyser inte för närvarande.
Ratten vibrerade lite vid låg hastighet. Kan detta vara något annat än obalanserade däck/fälgar?
Något låter på höger framsida, men inte riktigt säker på att jag kan beskriva ljudet som ett klunkande ljud, när man accelererar. Detta bara just i det ögonblick bilen börjar ta fart efter att man trycker ner gasen.

Finns det någon kunnig som kan ge mig någon vägledning till vad som kan vara fel och om detta är något som måste åtgärdas ASAP och ev. pris?
Man får väl lita på att kamremmen är bytt om man satt dit etikett finns ju en hel del som gör sådant själv.Tomgången kan bero på tomgånsmotorn räcker ofta med att smörja upp den med lite 5-56 eller liknande annars blir det byta kostar någonstans runt 1000-1500 kr och man gör det lätt själv dock kan den låga tomgången också bero på en felaktig luft/bränsle blandning som kan bero på en del saker som ex lmm samt lambda.Vibrationerna i ratten kan som du säger bero på obalans i däcken men även vara så enkelt att bilen stått ett tag och då blir däcken lite "kantiga" till dom blivit varma.Det klonkande ljudet låter enligt beskrivningen som övre motorfästet (vanligt fel).
Kontrollera även rost runt grill och inne i tanklocket.
Tycker inte att priset är direkt bra även om det inte är ett direkt överpris dom ligger runt där hos handlare så är det privat bör priset sänkas en del.
Mitt tips är att inte ha för bråttom och titta på flera v40 då det finns gott om dom på beg. marknaden och testar du några olika får du liksom en känsla för när du sätter dig i en som är som den skall.

Re: Hjälp vid ev. nyköp av v40

Postat: mån 23 mar 2009, 12:25
av Tomas88
Jag skulle bett säljaren att fixa det med tomgången innan ett eventuellt köp.
Är ju inte så kul att kort efter ett köp behöva lägga ut pengar på en reperation.

Re: Hjälp vid ev. nyköp av v40

Postat: mån 23 mar 2009, 16:05
av Fisch
Det kan också vara drivknuten som är dålig. Kolla så att bälgen inte är skadad. Annars kan det vara ett motorfäste.

Slutar vibrationerna när du kommer upp i fart? I sådana fall skulle jag säga fälgen. Är det däcken så märks det över hela registret så att säga.

Tomgången verkar vara ett vanligt förekommande fel på x40. Pruta på priset istället, lägg på material och arbetskostnader. Det tjänar du nog på som köpare. Hur många rpm låg tomgången på? Låg den statigt eller åkte den upp och ner?

Angående kamremmen så är den säkert bytt, den hade garanterat gått av om den gått 8000 mil över rekomendationen. Men man var ju aldrig förstås...

Re: Hjälp vid ev. nyköp av v40

Postat: mån 23 mar 2009, 22:19
av Tomas88
Om tomgångsproblemet varit nåt som jag inte visste vad felet berodde på hade jag heller fått det fixat innan.
Vet man däremot vad felet är och att det kanske är lätt eller inte så kostsamt att fixa så kan man ju tjäna på att pruta extra i stället. Men det är jag det.

Re: Hjälp vid ev. nyköp av v40

Postat: mån 23 mar 2009, 22:40
av kirean
Tack för all hjälp. Ska dra bilen förbi en verkstad och få en genomgång av en som kan lite mer imorgon.