Sida 1 av 1

Värmefläktmotståndet igen!!??

Postat: lör 14 mar 2009, 11:06
av Karlzn
Hej! Har en V40 1,8i -98. Bytte värmefläktmotståndet eller resistorn till kupéfläkten för ca ett år sen då fläkten var stendöd en morgon. Köpte ny originaldel och allting var frid och fröjd igen. Fläkten fungerade utmärkt på alla varvtal.

Kommer ut igår morse (fredagen den 13:e mars), går fan ta mig fläkt-jä-ln endast på läge 4 och 5 oavsett var jag sätter vredet, alltså; Aut och 0-4 = fläktläge 4. Vredet på 5 = fläktläge 5. Kan resistorn spöka igen??

Vad göra åt svajig tomgång? mellan 400-900 RPM... det låga tomgångsvarvatalet märks tydligt i fläktvarvet dessutom, det går ner väsentligt tillsammans med bilens låga tomgång. (bara en parentes)

Re: Värmefläktmotståndet igen!!??

Postat: sön 15 mar 2009, 20:57
av Mutterdragare
Trög fläkt drar mycket ström,knäcker motståndet,så det är nog läge att byta fläkt med.

Re: Värmefläktmotståndet igen!!??

Postat: sön 15 mar 2009, 22:15
av Karlzn
Ok tack för svaret! Möjligt att "smörja upp" fläkten på nåt vis?

Re: Värmefläktmotståndet igen!!??

Postat: ons 18 mar 2009, 18:00
av Wrath
Min fläkt levde om som fan (durrande ljud) så jag tog ut den och tog isär den! Sen spolade jag den ren med 5-56 eller WD-40, blev tyst efter det :) var tjockt med koldamm i min iaf...