Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dabo78
#252153
Kollade lite under huven för ett tag sen..
har 2 st fläktar bakom kylaren, den ena går igång ibland..men den andra, vad har den för funktion?
har hört att det är en hjälpfläkt som bara går igång om det är riktigt varmt som t.ex på sommaren.
Stämmer det?
Den sistnämnda fläkten har inte gått igång en enda gång under vintern..
Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
av CarMan
#252159
dom startar på olika tempraturer, orkar inte en fläckt sänka tempraturen så startar den andra (det finns varmare länder än sverige)
av roberte
#252919
Den ena fläkten är en vanlig kylfläkt som styrs av en teperaturgivare på kylvattnet. Den startar om motortemperaturen går upp över en viss gräns. Den andra är till AC:n. Om du tittar extra noga så ser du att du har två kylare, den ena oftast lite mindre. Det är kondensorn till AC-kompressorn. Den andra fläkten startar när man trycker igång AC:n för att kyla ner kylmediet.
Användarvisningsbild
av dabo78
#252961
roberte skrev:Den ena fläkten är en vanlig kylfläkt som styrs av en teperaturgivare på kylvattnet. Den startar om motortemperaturen går upp över en viss gräns. Den andra är till AC:n. Om du tittar extra noga så ser du att du har två kylare, den ena oftast lite mindre. Det är kondensorn till AC-kompressorn. Den andra fläkten startar när man trycker igång AC:n för att kyla ner kylmediet.
jag har aldrig sett den lilla fläkten igång...men det kyler i bilen ändå?
av roberte
#253196
På min S40 -99 går den igång direkt när jag sätter igång AC:n. Men det kan ju hända att den bara gör det när det är varmt ute. Har aldrig kollat på vintertid. Troligtvid styrs den på samma sätt som den andra kylfläkten och startar när tempen stiger.
Användarvisningsbild
av s40mannen
#283843
Bumpar tråden lite.. har ni märkt om den andra fläkten (fläkten till vänster sett från bilens körriktning) startat nånting hittills?

Och hur ska ni ha det? Är det en extra fläkt som hjälper till att kyla ner motorn om den andra inte orkar eller kyler den andra fläkten ACn?

Ni som nu har denna extra fläkt, sitter den fast stenhårt mot fläktmotorn eller ligger själva rotorbladet lite löst? För det gör nämligen min. :|

Mvh
Simon
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]