Trimmning
Postat: mån 05 sep 2005, 15:23
Vilket är det mest effektiva sättet att trimma 2.0T motorn och kanske slippa undan så billigt som möjligt.
sleepy skrev:Hej igen....Nu vet jag inte hur det är på just din modell, men det brukar vara 2" från motorn (grenröret) och bakåt original ifall jag inte minns fel. Visst kan du köpa halvsats, blir en förbättring då med, MEN avgaserna kommer ju in i 2" fram till katten och sen blir det större ut, dvs. Det blir som en slags flaskhals. Ifall du köper ett komplett system, brukar ingå racekat i dessa, fast kan kosta en del, så har du jämnt flöde från motorn hela vägen ut, ingenting som stoppar luften i onödan. Det är det som är skillnaden.
Spelar det någon roll om man köper hela system inkl. kat eller bara från kat bakåt.
VinGummi skrev:men det är väl inte bara att monter att nytt avgassystem för om motståndet blir mindre än vad styrboxen har info om att det ska va så kan man ju tappa hästkrater, eller har ja fel? :/På sugmotorer ja men turbomotorer vill bli av med avgaserna fort och lätt för att få bästa effekt därimot kan luftmassemätaren tycka att det passerar för mycket luft genom motorn och ge felkoder detta löser man med en uppdat av styrboxen (chip) orginal avgassystem på 2.0T är 2.25" och den återcirkulerande dumpventilen som sitter orginalmonterad på turbon klarar 400hk enligt autotech så enda anledningen till att byta ut den är väl att man har gott om pengar och vill ha ljudet samt problemen som KAN medfölja när man monterar öppen dump på en bil med LMM.
Sen så skadar det inte att montera en dumpventil som iofs inte trimmar så väldans mkt, men den skonar turboaggregatet, dvs. Den slits inte lika fort med en dumpventil. Kan kosta från ca 1500kr och uppåt 10 000kr, allt beror på hur pass mkt man vill trimma så att säga. Dessutom så får man det überschöna "psssccchhhh"-ljudet efter montering av dumpventil.Hur kan du rekomendera att montera en öppen dump på en s/v40, med LMM? Om han monterar en öppen dump på den så resulterar ju det i att datorn tror att bilen får mer luft än vad den egentligen får, som i sin tur resulterar i att datorn ordinerar mer bränsle som inte blir förbränd. Var tror du den hamnar? Kommer nog att bli dyrt att köpa ny katalysator varje år... Om mannen vill ha en öppen dump måste även hela styrsystemet mappas om för den mängd luft som dumpen släpper ut och då kostar det pengar. Dock går det ju att ha dumplocket så hårt spännt så att den inte dumpar så mycket, men då blir det ju baktryck i turbon i stället och den tar stryk. Det finns ingen tvekan om detta, ett av fallen kommer att ske, förr eller senare, med öppen dump.
Vilket är det mest effektiva sättet att trimma 2.0T motorn och kanske slippa undan så billigt som möjligt.Jag skulle råda dig att ringa till Autotech och höra vad dom har att komma med. Tror en billig lösning vore chip, byta ditt nuvarande 12t turboaggregat till ett 14t turboaggregat, helsats sportavgas.