Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simon
#20302
Sen så skadar det inte att montera en dumpventil som iofs inte trimmar så väldans mkt, men den skonar turboaggregatet, dvs. Den slits inte lika fort med en dumpventil. Kan kosta från ca 1500kr och uppåt 10 000kr, allt beror på hur pass mkt man vill trimma så att säga.
Du skriver ju utryckligen att det INTE SKADAR att montera en öppen dump, vilket det ju just precis gör. Du ger ju honom tipset att montera en öppen dump, så då borde du ju även nämna nackdelarna tycker jag... Inte roligt för någon att smätta på en öppen dump och tro att allt är OK, och sedan få probs efter några tusen km.
Användarvisningsbild
av Ramon
#20317
Simon skrev:
Sen så skadar det inte att montera en dumpventil som iofs inte trimmar så väldans mkt, men den skonar turboaggregatet, dvs. Den slits inte lika fort med en dumpventil. Kan kosta från ca 1500kr och uppåt 10 000kr, allt beror på hur pass mkt man vill trimma så att säga.
Du skriver ju utryckligen att det INTE SKADAR att montera en öppen dump, vilket det ju just precis gör. Du ger ju honom tipset att montera en öppen dump, så då borde du ju även nämna nackdelarna tycker jag... Inte roligt för någon att smätta på en öppen dump och tro att allt är OK, och sedan få probs efter några tusen km.
Observera noga att jag INTE skrev öppen dump, utan dumpventil, jag varken skrev eller syftade på öppen dump!
av VinGummi
#20354
men själva pysljudet får man väl endast med öppen dumpventil?
av Simon
#20376
Ivarjefall tycker jag du var väldigt otydlig med vad du skriver. Jag (och sekärt de flesta andra som läst denna tråd) trodde du menade en öppen dump eftersom enda psschhh du får från en återcirkulerande låter lika högt som en mus som stönar... Om så inte var fallet ber jag om ursäkt och skyller på misskommunikation från bådas sida. Varför byta från en återcirkulerande till en annan? Den orginal återcirkulerande klarar ju bevisligen långt över 300 hk.
Användarvisningsbild
av Ramon
#20381
Okej, jag kanske är lite otydlig i min text... Skall ändra det ovan också då. Nej, pschh-ljudet kan man få med en hybriddump också, som fungerar lite som en öppen, fast den släpper endast ut hälften av luften i atmosfären och den andra hälften återcirkuleras. Dessutom är det justerbart hur mkt som dumpen skall öppna. Denna dump är en av de senare "modellerna" och är gjorda för bilar med turbo och LMM. Se länk nedan på en hybriddump samt lite mera info om hur det fungerar än vad jag skrev:

http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp

Be om ursäkt behöver du inte göra! Bara bra att folk påpekar sånt som kanske är oklart, då kan man ju förklara det och ändra så att inga oklarheter uppkommer i framtiden.

Lite frågor och svar ang. dumpventiler:
http://www.streetside.se/dump_faq.asp

Information om olika typer av dumpventiler samt lite fler fördelar än jag nämnde varför man "borde" byta ut originaldumpen vid trimning:
http://www.streetside.se/dumpinfo.asp

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]